• Reuters/

Linux allt viktigare inom finansmarknaden-Reuters anpassar marknadsdatasystem till Linux

LINUX ALLT VIKTIGARE INOM FINANSMARKNADEN-REUTERS ANPASSAR MARKNADSDATASYSTEM TILL LINUX Linux - den stora utmanaren bland operativsystem - har blivit allt mer efterfrågad även bland aktörer på den finansiella marknaden under det senaste året. För att möta denna trend har världens ledande leverantör av finansiell information, nyheter och tekniska lösningar för aktörer på den finansiella marknaden - Reuters - beslutat att erbjuda Reuters Market Data System (RMDS) anpassat för Linux. Utvecklingsarbetet för att anpassa RMDS till Linux görs i samarbete med HP, Intel och Red Hat. Allt fler inom den finansiella sektorn uppmärksammar nu att med Linux som operativsystem möjliggörs ökad kapacitet, ökad flexibilitet och kostnadsbesparingar. Detta gäller inte minst för finansiella institutioner och deras affärskritiska marknadsinformationssystem, som RMDS. - Våra kunder har efterfrågat Reuters marknadsinformationssystem RMDS anpassat till Linux då de ser detta som ett viktigt steg för att göra kostnadsbesparingar och förstärka sina tjänster. För Reuters var det därför naturligt att möta efterfrågan genom att sammanföra dessa system. Satsningen ligger också helt i linje med Reuters inriktning på öppna system, säger Mike Sayers, teknisk chef för Reuters globalt. Reuters Market Data System (RMDS) är just ett öppet system för marknadsinformation där realtidsdata och nyheter från ett stort antal källor integreras med ett företags övriga system. Systemet tillhandahåller informationen till tusentals användare med olika applikationer och över Internet. Finansiella institutioner, media, stora företag med flera använder RMDS som underlag vid investeringsbeslut, för att leverera information ut till användare i hela företaget eller till kunder. Reuters kommer nu att tillsamman med HP, Intel och Red Hat utveckla, testa och optimera RMDS över Linux. Systemet drivs på HP-servrar med Intel Xeon och Intel Itanium-processorer. Tester med stora kunder genomförs under det tredje kvartalet i år. Reuters Consulting bistår kunder och säkerställer att migrationen till Linux går smärtfritt och ger maximala fördelar. Hewlett Packard (HP) anser att Reuters har läst av marknaden korrekt: - Som en ledande leverantör av finansiella informationssystem förstår Reuters vikten av ledande informationsteknologi i dagens affärsklimat. Reuters fokuserar på att erbjuda sina kunder konkurrensfördelar med kostnadseffektiva globala tekniklösningar. Vi är glada att ytterligare utveckla vårt långvariga samarbete och bidra till att Reuters når sina mål, säger Peter Blackmore, vice VD på HP. Kontaktpersoner Jacob Lannerö, Tel: 070-188 50 14 Presskontakt Sverige jacob.lannero@audumblapoolcat.com Susan Allsopp Tel: +44 7990 568404 Reuters Corporate Communications-UK susan.allsopp@reuters.com Fakta om Reuters: Reuters är världens ledande leverantör av finansiell information, nyheter och teknologi för kapitalmarknaden, media, företag och individer. Reuters styrka är att kunna erbjuda kunder en kombination av innehåll, teknologi och hög tillgänglighet. Verksamheten kännetecknas av snabbhet, precision, integritet och opartiskhet som tillsammans med kontinuerlig teknologisk innovation grundlagt bolagets ledande position. Reuters har över 19 000 medarbetare i 97 länder, varav 2 500 journalister på 230 kontor världen över vilket gör Reuters till världens största internationella nyhetsbyrå. Reuters omsatte under 2001 3,9 Mdr brittiska pund. www.about.reuters.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/23/20020523BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/23/20020523BIT00290/wkr0002.pdf