Reuters lanserar finansiell information i realtid via SMS

Reuters lanserar finansiell information i realtid via SMS (Stockholm) Reuters, verksamt inom information, nyheter och teknologi, lanserar en SMS-service i realtid, i första skedet för den svenska finansmarknaden. Tjänsten, kallad Reuters Pocket Screen (RPS) är utvecklad av Reuters Sverige i samarbete med det franska teknikföretaget QFP. Den förser användarna med realtidsinformation direkt från deras Reuters-skärmar till mobiltelefonen via SMS. Det innebär att användarna kontinuerligt kan få aktuell och uppdaterad information dygnet runt oavsett var de befinner sig. - Vårt testsystem för RPS har varit i drift en tid här i Sverige och resultaten är så bra att vi nu ska börja erbjuda våra kunder tjänsten, säger Jan Henning, en av de tekniskt ansvariga som varit med och utvecklat systemet. Det blir möjligt att ta del av all information som finns på den egna Reuters-skärmen, endast begränsat av hur ofta användaren själv önskar få informationen. Användaren har stora möjligheter att själv definiera vad som önskas genom att i förväg ange kriterier för aktiekurser, valutor eller nyheter som innehåller utvalda sökord, exempelvis ett företags namn. Sverige blir den första testmarknad där tjänsten erbjuds. - Många av våra kunder efterfrågar enklare och snabbare tillgång till information oberoende av tid och rum. RPS är en lösning vi utvecklat för dem som yrkesmässigt har behov av denna service. Det säger Dominique Durand, chef för Reuters i Norden och Baltikum. För ytterligare information: Tomas Kvillström, Reuters. Marketing Executive Norden och Baltikum Tel 08-700 11 33, 070-721 11 33. Tomas.kvillstrom@reuters.com Ola Hanson, VOX PR & Information Tel 08-506 765 00, 070-520 44 45. Ola@voxpr.se Note to editors Reuters (www.about.reuters.com) premier position as a global information, news and technology group is founded on its reputation for speed, accuracy, integrity and impartiality combined with continuous technological innovation. Reuters strength is based on its unique ability to offer customers around the world a combination of content, technology and connectivity. Reuters makes extensive use of internet technologies for the widest distribution of information and news. Around 73 million unique visitors per month access Reuters content on some 1,400 Internet websites. Reuters is the world's largest international text and television news agency with 2,157 journalists, photographers and camera operators in 190 bureaux, serving 151 countries. In 2000 the Group had revenues of £3.59 billion and on 31 December 2000, the Group employed 18,082 staff in 204 cities in 100 countries. Reuters and the sphere logo are the trademarks of the Reuters group of companies. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00740/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00740/bit0001.pdf