Reuters lanserar Instant Messaging för finansbranschen med Microsofts teknologi

Report this content

REUTERS LANSERAR INSTANT MESSAGING FÖR FINANSBRANSCHEN MED MICROSOFTS TEKNOLOGI Reuters, världens ledande leverantör av finansiell information, nyheter och tekniska lösningar för aktörer på den finansiella marknaden lanserar nu meddelandetjänsten Reuters Messaging. Reuters Messaging är en tillförlitlig, säker och snabb meddelandetjänst som utvecklats särskilt för finansbranschen. Cirka 1 100 företag i 84 länder har redan valt tjänsten. Reuters Messaging, som utvecklats av Reuters och Microsoft med aktivt stöd från fler än 30 finansiella institutioner, uppfyller de särskilda affärs-, säkerhets- och informations-rutiner som finns inom den finansiella sektorn, inklusive krav på lagring och revision av samtliga meddelanden. - Vi har redan använt Reuters Messaging under en testperiod och vi tror att systemet kommer att hjälpa oss att snabbt nå våra institutionella kunder och kolleger i marknaden. Fördelen är att informationen direkt kommer upp i mottagarnas blickfält. Meddelandetjänsten är snabbare än e- mail och telefon och kan användas för exempelvis korta analyser och affärsförslag. Tack vare Reuters stora täckning inom kapitalmarknaden är förutsättningarna goda för att Reuters Messaging etableras som en ny viktig kommunikationskanal bland professionella aktörer, säger Björn Lundvall, Vice President, Head of IT, Global Trading på Handelsbanken. Tjänsten möjliggör att användarna ögonblickligen kan kommunicera med sina kolleger och kunder. Användare får tillgång till ett nätverk av kontakter via adressförteckningen och kan se om dessa är on-line med hjälp av närvaroinformation. Dessutom kan användare föra samtal med grupper eller enskilda kontakter. Reuters Messaging är uppbyggd på den öppna industristandarden Session Initiation Protocol (SIP), vilket innebär att den enkelt kan integreras i de terminaler och system som den finansiella sektorn använder och infogas i deras Microsoft Windows-skrivbord. Reuters kommer att integrera tjänsten i systemen Reuters 3000 Xtra, Reuters BridgeStation, ReutersPlus. Tjänsten kommer också finnas tillgänglig inom många av den nya generationens produkter som är under utveckling. - Under de sista åren har meddelandetjänster blivit ett vanligt kommunikationsverktyg bland konsumenter medan användandet har varit begränsat inom den finansiella tjänstesektorn på grund av säkerhetskrav och prestanda. Reuters har därför inlett ett samarbete med Microsoft för att kunna leverera en meddelandetjänst som kombinerar nyttan av en standardbaserad, skalbar teknologi med de höga prestanda- och säkerhetskraven. Vi är mycket glada av att kunna fortsätta Reuters tradition att introducera innovativa teknologier på den finansiella tjänstemarknaden, säger Reuters koncernchef Tom Glocer. - Vår allians med Reuters är ytterligare ett exempel på Microsofts åtagande att utveckla teknologier riktade mot finansbranschen, säger Steve Ballmer, vd för Microsoft. Reuters Messaging är en av de första standardbaserade meddelandetjänster som uppfyller kraven från både finansiella institutioner och deras övervakningsmyndigheter. Vi är glada att arbeta tillsammans med Reuters och leverera kärnkomponenter i Reuters Messaging som en första del av Greenwich, vår kommunikationsplattform för realtid. Marknaden eftersöker lösningar byggda på standardbaserade plattformar och Reuters delar denna vision. Reuters Messaging har redan distribuerats inom Reuters Group och över 15 000 medarbetare jorden runt använder tjänsten för att kommunicera med sina kunder och kolleger. Kontaktpersoner: Tomas Kvillström tel: 08-700 11 49 Presskontakt Sverige tomas.kvillstrom@reuters.com Susan Allsopp tel: +44 (0)20 7542 8404 Corporate Communications - UK susan.allsopp@reuters.com Microsoft: Microsoft grundades 1975. Microsofts vision är att skapa innovativ programvara som ger människor tillgång till tjänster, information och kommunikation oberoende av tid, plats och enhet. Fakta om Reuters: Reuters är världens ledande leverantör av finansiell information, nyheter och teknologi för kapitalmarknaden, media, företag och individer. Reuters styrka är att kunna erbjuda kunder en kombination av innehåll, teknologi och hög tillgänglighet. Verksamheten kännetecknas av snabbhet, precision, integritet och opartiskhet som tillsammans med kontinuerlig teknologisk innovation grundlagt bolagets ledande position. Reuters har över 19 000 medarbetare i 97 länder, varav 2 500 journalister på 230 kontor världen över vilket gör Reuters till världens största internationella nyhetsbyrå. Reuters omsatte under 2001 3,9 Mdr brittiska pund. www.about.reuters.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/14/20021014BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/14/20021014BIT00280/wkr0002.pdf