• Rewell/

Folkkära profiler inleder samarbete med Rewell och riktar ljuset på testosteronbrist

Report this content

E-hälsobolaget Rewell, som fokuserar på manlig hormonell balans, inleder samarbete med Plura, Kalle Moraeus, Thomas ”Rådis” Rådström, Micke ”Syd” Andersson och Roger Melin. Som ambassadörer för Rewell vill de bidra till att öka kunskapen om vikten av att testa sin testosteronnivå om man upplever symptom som nedstämdhet och tappad lust eller drivkraft.

Företaget Rewell, som grundades 2018 med fokus på manlig hälsa erbjuder snabb och smidig utredning av symtom på testosteronbrist samt provtagning, hälsokontroll och behandling - har inlett ett samarbete med ett antal folkkära musiker, komiker och idrottsprofiler. Ambassadörerna vill informera andra män om behovet och vikten av att testa sin testosteronnivå om man upplever symptom som nedstämdhet och tappad lust eller drivkraft, och att tillsammans prata om manlig hälsa.

Gemensamt uttalande från Rewell ambassadörerna:
”Vi har olika personliga erfarenheter av testosteronbrist och tycker det är viktigt att kunna motivera män till att söka hjälp om man upplever symtom. Det bör pratas mer om mannens hormoner och välbefinnande. Vi tycker det är viktigt att kunna sprida information om testosteronbrist genom att prata om symtom och de möjligheter som finns till behandling”.

”Det känns inspirerande och kul att välkomna våra nya ambassadörer i Rewellfamiljen. Våra ambassadörer bidrar med erfarenhet, värme och mänsklighet i vår kommunikation om manlig hälsa och testosteronbrist. Vi tycker det är viktigt att bli bättre på att kommunicera kring manlig hälsa så att fler förstår hur man kan ta hand om sin hälsa och få professionell hjälp om man lider av testosteronbrist.” säger Krister Nilsson, vd Rewell Medical.

Cirka 100 000 män i Sverige har ett lågt testosteronvärde vilket ger dem en sämre livskvalitet. Dom som har fått diagnos och påbörjar testosteronbehandling berättar ofta om hur de får livet tillbaka.

Testosteron är ett hormon med stor påverkan på män genom hela livet. Hormonet är viktigt för sexuell lust, bibehållen erektionsförmåga, muskelfunktionen och styrkan i skelettet. Vidare har testosteron andra viktiga funktioner såsom påverkan på syresättning av blodet, fördelning av kroppsfett samt förmågan att hålla orken och humöret uppe. En normal testosteronnivå är viktig för mannens välbefinnande.

”Det finns många personer i Sverige som har låg testosteronnivå och som lider i onödan av trötthet, nedstämdhet, minskad livslust och minskad sexlust. För män med diagnostiserade låga värden finns hjälp att tillgå. Vi tycker därför det är positivt att våra ambassadörer hjälper till att sätta fokus på frågan kring manligt välbefinnande.” säger Krister Nilsson, vd Rewell Medical.”

Presskontakt Rewell Medical

Krister Nilsson
krister.nilsson@rewell.se

Om Rewell Medical AB