Kurt Ritter: 35-årsjubileum med Rezidor Hotel Group

Hotellbranschens längst sittande koncernchef och vd

Den schweiziske hotelldirektören Kurt Ritter firar 35-årsjubileum med Rezidor. Ritter har följt Rezidors utveckling från hotell i Stockholm, till den skandinaviska marknaden, till resten av världen.  Under 1976 började Ritter som General Manager på S AS Luleå Hotel i Sverige. Sedan 1989 har han varit koncernchef och vd för Rezidor och är därmed sannolikt den längst sittande vd:n inom hotellbranschen. Rezidors bolagsstyrelse har nyligen förlängt Ritters avtal till 2015.

"Jag ser tillbaka på 35 fantastiska och oerhört omväxlande år – och jag ser fram emot minst 3 lika spännande år till. Jag älskar fortfarande mitt jobb och känner att jag kan få saker att hända", säger Kurt Ritter. Under hans ledning har Rezidor utvecklats från en liten skandinavisk koncern med bland annat hotell i Göteborg, hotell i Stockholm och hotell i Malmö, till en global aktör och ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen. Koncernen har för närvarande 35 000 anställda, 3 olika varumärken (Radisson Blu, Park Inn by Radisson, Hotel Missoni) och mer än 400 hotell med 90 000 rum i drift och under utveckling i 64 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika. Ritter är mannen bakom Radisson Blus framgång – ett av Europas största designmedvetna lyxhotellvarumärken. Han är också mannen bakom Park Inn by Radissons imponerande tillväxt, som gått från 0 till fler än 140 hotell på sju år, och under hans ledning ingick även det eleganta partnerskapet mellan Rezidor och det legendariska modehuset Missoni.

Kurt Ritters utstrålning, hans engagemang i Rezidor, hans genuina tro på gästfrihet och hans ärliga inställning beundras inom hela branschen. Han är en hotellägare med hjärta och själ och hans karriär tycks nästan ha varit förutbestämd. Ritter föddes 1947 i föräldrarnas hotell "Beausite" i Schweiz, och redan som liten pojke lärde han sig vikten av att ge gäster tillmötesgående service. Några år senare avlade han examen vid det prestigefyllda "Ecole Hotelière de Lausanne" och tog över sin första position på lyxhotellet Bellevue Palace i Bern som Assistant Manager.

Efter att ha tillbringat en tid på Ramada International Hotels i Belgien, Frankrike, Tyskland och Sverige började Ritter arbeta för Rezidor – som General Manager i Sverige och Kuwait, som Vice President för Mellanöstern och Fjärran Östern baserad i Singapore, och till sist som koncernchef och vd baserad i Oslo och därefter i Bryssel. Viktiga datum i hans karriär innefattar masterfranchiseavtalet med Carlson Hotels Worldwide som skapade Radisson SAS under 1994 samt avtalet med Carlson under 2002 för att utveckla varumärkena Country Inns & Suites, Park Inn och Regent i Europa, Mellanöstern och Afrika. Under 2005 tecknade Ritter ett världsomspännande licensavtal med Missoni för att utveckla och driva det lyxiga livsstilsvarumärket Hotel Missoni och under 2006 var han ansvarig för Rezidors börsnotering på Stockholmsbörsen.

Vad hander nu? "Jag vill fokusera ytterligare på att generera intäkter och på Rezidors lönsamma tillväxt på tillväxtmarknader som Ryssland/OSS-länderna och Afrika. Vi var pionjärer i dessa regioner och är i dag bland de ledande internationella hotelloperatörerna – en position vi vill behålla och utvidga", kommenterar Ritter. "På världsmarknaden siktar vi på att globalt liera våra varumärken tillsammans med Carlson, som äger Radisson- och Park Inn-varumärkena och är vår största aktieägare. Vi är absolut redo för nästa steg", tillägger Ritter.

Globala uppdrag för en av de mest respekterade och prisbelönta hotelldirektörerna i världen: Kurt Ritter utsågs till "Corporate Hotelier of the World 2002", fick priset "International Hotel Investment Forum Lifetime Achievement Award 2004" samt "MKG Lifetime Achievement Award 2008". Han är även utnämnd till hedersdoktor vid Johnson & Wales University, Providence  (USA) och Oxford Brookes University (Storbritannien).

Kurt Ritter är gift med Lara Ritter och bor i Bryssel, Belgien. Han har tre vuxna barn och första barnbarnet föddes i januari 2011.

För mer information, kontakta:

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication

+32 2 702 9331, Christiane.Reiter@Rezidor.com

Renu Snehi, Director Corporate Communication

+32 2 702 9241, Renu.Snehi@Rezidor.com

Om The Rezidor Hotel Group

Rezidor hotellgruppen är ett av världens snabbast växande hotellföretag i världen. Gruppens affärsportofölj består av mer än 400 hotell med 86300 hotellrum i över 60 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu Hotels & Resorts, Park Inn by Radisson och Country Inns & Suites i Europa, Mellanöstern och Afrika och har även sina goldpoints plussmloyalty program för stamkunder. Med ett världsomfattande licens avtal med italienska modehuset Missoni, Rezidor sköter nu och utvecklar nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni.

I november 2006 listades Razidor på Stockholmbörsen med Carlson som huvudaktieägaren. Carlson är ett privat och globalt reseföretag med basen i USA, Minneapolis. Huvudkontoret av Rezidor Hotel Group är baserad i Bryssel, Belgien. För mer information om Rezidor, vänligen besök www.rezidor.com