Kurt Ritter, Rezidors VD och Koncernchef  ny medlem av brittiska Travel Industry Hall of Fame

Utmärkelse på gala i London

Rezidors VD Kurt Ritter är ny medlem av den brittiska Travel Industry Hall of Fame. Den prestigefyllda utmärkelsen delades ut vid Hall of Fames årliga middag på Savoy Hotel i London igår, och hedrar Ritter "för att ha skapat en stor och mycket framgångsrik ledande organisation i den globala rese- och besöksnäringen".

Ritter utsågs till VD och koncernchef för Rezidor redan 1989 vilket förmodligen är den längsta tiden som någon innehaft VD-rollen i branschen. Under hans ledning har Rezidor blivit ett av världens mest dynamiska och snabbast växande hotellföretag. Bolagets nuvarande portfölj innehåller mer än 425 hotell med 93 000 rum i mer än 65 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika. Rezidor driver Europas största exklusiva varumärke Radisson Blu, mittsegmentsvarumärket Park Inn by Radisson och det lyxiga livsstilsvarumärket Hotel Missoni.

-        Jag är mycket hedrad över att ha blivit invald i brittiska Travel Industry Hall of Fame. Utmärkelsen motiverar mig att fortsätta mitt arbete för en värld av gästfrihet. Vår bransch är en av de mest framgångsrika globalt sett, vi är drivna att alltid tjäna våra gäster på hotellen med väl definierade varumärken och med innovativa och skräddarsydda tjänster. Ett hotell kommer aldrig att bli en standardiserad maskin, utan kommer alltid att vara en sann människobransch ", säger Kurt Ritter.

Den brittiska Travel Industry Hall of Fame inrättades 1995 för att hedra de mest enastående prestationerna i den brittiska och internationella rese- och turismsektorn. Bland medlemmarna i Travel Industriy Hall of Fame återfinns personligheter som Thomas Cook (grundare av Thomas Cook), Sir Richard Branson (grundare av Virgin) och Lord Forte of Ripley (grundare av Forte Hotell). Dessutom är Curtis Carlson, grundare av Carlson, och hans dotter Marilyn Carlson Nelson, nuvarande ordförande i Carlson.

Schweizfödde Kurt Ritter växte upp på sina föräldrars hotell i Interlaken och utbildade sig vid den berömda skolan École de Hôtelière i Lausanne. Efter att ha spenderat en tid på Hotel Bellevue Palace i Bern och på Ramada International Hotels i Belgien, Frankrike, Tyskland och Sverige började Ritter på Rezidor 1976. Han arbetade som General Manager i Sverige och Kuwait, som vice VD i Mellanöstern och Asien med sin bas i Singapore för att slutligen hamna som verkställande direktör, först med säte i Oslo och sedan i Bryssel. Viktiga milstolpar i karriären är bland annat det centrala franchiseavtal med Carlson Hotels Worldwide för att skapa Radisson SAS 1994 och avtalet med Carlson under 2002 för att utveckla varumärkena Country Inns & Suites, Park Inn och Regent i Europa, Mellanöstern och Afrika . År 2005 undertecknade Ritter ett globalt licensavtal med Missoni för att utveckla och driva det lyxiga livsstilsvarumärket Hotel Missoni, och 2006 var han ansvarig för Rezidors börsnotering på Stockholmsbörsen. År 2012, i samarbete med Carlsons VD och koncernchef Hubert Joly, lanserade han Carlson Rezidor Hotel Group, idag ett av världens tio största hotellföretag.

Kurt Ritters karisma, hans genuina tro på gästfrihet och hans okomplicerade metod är beundrad av hela branschen. Ritter var "Corporate Hotelier of the World 2002" och fick utmärkelserna "International Hotel Investment Forum Lifetime Achievement Award 2004" och "MKG Lifetime Achievement Award 2008". Han har två titlar som hedersdoktor från Johnson & Wales University, Providence (USA) och Oxford Brookes University (Storbritannien).

Radisson Blu Hotel & resorts i Sverige

Radisson Blu Hotel & Resorts ingår i Rezidor Hotel Group med för närvarande 230 hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika. Radisson Blu som är ett förstklassigt hotellmärke med utmärkt service. För hotell, Stockholm besök Radisson Blu Royal Viking Hotell. För hotell, Göteborg, besök Radisson Blu Scandinavia Hotell, Göteborg. För hotell, Malmö besök Radisson Blu Hotel, Malmö.

+ 47 9488 1861, angelica.montez@rezidor.com

Carlson Rezidor Hotel Group – etablerad i början på 2012 – är en av världens största och mest dynamiska hotellkoncerner. Carlson Rezidor Hotel Groups portfölj innehåller mer än 1 300 hotell. Koncernen har en global närvaro i 80 länder och en stark uppsättning globala varumärken (Radisson Blu, Radisson®, Country Inns & Suites By CarlsonSM, Park Inn by Radisson, Hotel Missoni och Park Plaza®). På de flesta av koncernens hotell kan gäster använda lojalitetsprogrammet Club Carlson, ett av världens mest givande förmånsprogram för återkommande gäster. Carlson Rezidor Hotel Group och koncernens varumärken har mer än 80 000 anställda.

http://www.carlson.com; http://www.rezidor.com