Nytt hotell och konferenscenter i hjärtat av Stockholm

(Oslo 21.01.2011) Radisson SAS Waterfront Hotel i Stockholm, som är i direkt anslutning till Stockholm Waterfront Congress Centre, har öppnat sina dörrar för allmänheten. Hotellet och konferenscentret ägs av Vital Försäkring och utformades i nära samarbete med Rezidor.

Flera av Radisson Blu Hotels ligger centrerade i huvudstaden. Radisson SAS Waterfront Hotel är perfekt beläget mitt i Stockholm city, med endast gångavstånd till Arlanda Express och Centralstationen. Dess läge gör att hotellet i Stockholm är ett idealiskt alternativ för både affärs- och fritidsresenärer, nära till både affärsdistriktet och stadskärnans shoppinggator, Gamla Stan, Slottet och Stadshuset.

Rezidor stärks i de nordiska länderna

- Vi är både stolta och glada att presentera denna fantastiska fastighet med ett fantastiskt läge i hjärtat av Stockholm. Rezidor kommer att driva både det förstklassiga hotellet och det exklusiva konferenscentret. Waterfront kommer att stärka vår position som en av de ledande internationella hotellföretagen inom affärs- och fritidsresenärmarknaden i Norden, säger Kurt Ritter, Rezidors VD.

Rum med utsikt

Hotell och konferenscentret är designade av White, som är ett av de främsta arkitektkontoren i Skandinavien. Vad det gäller interiördesign, anlitades en av världens främsta aktörer; RPW Design i London.  Man valde att betona elegans och satsa på modernt utseende vid utformningen av byggnaderna. Hotellets 414 moderna, rökfria rum och sviter har utsikt över både vatten och Stockholms Stadshus. De tre sviterna ligger på översta våningen och har panoramafönster med utsikt över Mälaren, Riddarfjärden och Stadshuset. Den största sviten är 74m ² och består av ett sovrum med en king size-säng, ett badrum med runt badkar, ett vardagsrum med soffa, matbord och TV samt en separat gästtoalett. Alla rum och sviter har tillgång till Radissons underskriftstjänster, som exempelvis gratis bredband.
Efter en fullspäckad dag med möten eller en intensiv sightseeingrunda, har gästerna gratis tillgång till hotellets moderna och välutrustade gym, "Motion Lounge".

Svenska och internationella specialiteter

Radisson SAS Waterfront Hotel välkomnar gästerna och lokalbefolkningen till konceptrestaurangen RBG Bar & Grill med plats för 230 gäster. Restaurangen erbjuder en avkopplande atmosfär med utsikt över Mälaren och stadens livliga gator. Menyn består av både nationella och internationella rätter. Gästerna har dessutom tillgång till en lobbybar som erbjuder snacks, förfriskningar samt 24 timmars rumsservice.

Gröna möten

Stockholm Waterfront Congress Centre, med sin spektakulära glasfasad har fokuserat på hållbarhet och flexibilitet under utformningsprocessen . Fasaden fungerar som en solpanel på 1040 m2 och genererar i genomsnitt 1 MW värmeenergi per dag. Varm luft genereras, värmer vattnet och transporterar det till kallare delar av byggnaden. Under nattens gång, samlas det kalla vattnet från Klara sjön till byggnadens 250 tons stora islager. Stockholm Waterfront Congress Centre certifierades enligt EU: s nya standard för gröna byggnader, men är faktiskt redan dubbelt så energieffektiv som den nya standarden kräver.

Kongresscentret har 14 000 m2 golvyta, inklusive en föreläsningssal med 17 m fri höjd
och utrymme för 3000 personer. Anläggningen har också en bankettsal med plats för 2 000 gäster.  Våning två och tre består av ett antal mötesrum i varierande storlekar och rymmer cirka 1000 personer. Många av väggarna kan flyttas eller tas bort för att dela eller öppna upp rummen. Konferensrummen har också goda belysnings-, ljud och telekommunikationslösningar. Rezidors serviceteam har internationell erfarenhet och kan garantera en lyckad tillställning, vare sig det handlar om ett litet styrelsemöte, en stor mässa eller ett sportevenemang.

Illustrerade texter:
- Stockholm Waterfront Congress Centre, med sin spektakulära glasfasad, hållbarhet och flexibilitet i åtanke.
- Hotellets 414 moderna, rökfria rum och sviter har utsikt över både vatten och rådhuset.
- En av världens främsta aktörer inom hotellinteriör, RPW Design i London, betonar elegans och en modern look.

För mer information, vänligen kontakta:

Angelica Montez de Oca, Manager PR & Communication The Nordics

The Rezidor Hotel Group, Holbergsgt 30, N 0166 Oslo, Norway

M: + 47 94 88 18 61, E-post: angelica.montez@rezidor.com

Om The Rezidor Hotel Group

Rezidor hotellgruppen är ett av världens snabbast växande hotellföretag i världen. Gruppens affärsportofölj består av mer än 400 hotell med 86300 hotellrum i över 60 länder.Rezidor driver varumärkena Radisson Blu Hotels & Resorts, Park Inn by Radisson och Country Inns & Suites i Europa, Mellanöstern och Afrika och har även sina goldpoints plussm loyalty program för stamkunder. Med ett världsomfattande licens avtal med italienska modehuset Missoni, Rezidor sköter nu och utvecklar nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni.I november 2006 listades Razidor på Stockholmbörsen med Carlson som huvudaktieägaren. Carlson är ett privat och globalt reseföretag med basen i USA, Minneapolis. Huvudkontoret av Rezidor Hotel Group är baserad i Bryssel, Belgien. För mer information om Rezidor, vänligen besök www.rezidor.com