• Rezidor Hotel Group/

Radisson Blu och Park Inn by Radisson Hotels i Sverige uppmärksammar Earth Hour 2013 med levande ljus, drinkar, dessert, Facebook och Youtube

När Earth Hour lördagen 23 mars anordnas för sjunde gången deltar flera hundra Radisson Blu- och Park Inn by Radisson-hotell runtom i Europa, Mellanöstern och Afrika. Klockan 20:30 släcker de deltagande hotellen all icke-nödvändig belysning och annan elektronisk utrustning i syfte att öka medvetenhet om behovet av att vidta åtgärder mot klimatförändringarna. Earth Hour varar en timme, till klockan 21:30.

Rezidor tar tillfället i akt att engagera gäster, anställda och affärspartners under Earth Hour genom att ordna speciella arrangemang i mörkret.

I Sverige kommer exempelvis Arlanda-hotellet Radisson Blu Sky Citys gäster få uppleva hela den stora lobbyn upplyst av hundratals levande ljus. Bland övriga aktiviter i Sverige märks följande:

• Radisson Blu Malmö och Radisson Blu Royal Viking i Stockholm kommer att släcka ljuset inne i hotellet, och i Malmö kommer man även att släcka fasadbelysningen samtidigt som man serverar en specialkomponerad Earth Hour-drink.
  • En speciell Earth Hour dessert kommer att serveras på Radisson Blu Arlandia, tillsammans med kravmärkt kaffe.
  • Radisson Blu Scandinavia i Göteborg använder Facebook som verktyg för att uppmuntra sina gäster att delta i Earth Hour och Park Inn i Malmö kommer att stänga av allt ljus på hotellet och livestreama en film om eventet på Youtube.

Våra grannar i väst – Norge – går ett steg längre: Radisson Blu Polar Hotel på Svalbard stänger av ljuset i hela 12 timmar.

- Earth Hour är ett utmärkt tillfälle att öka medvetenheten och engagera gästerna i Rezidors energibesparande initiativ, säger Inge Huijbrechts, Director Responsible Business på Rezidor.

- Vi stöder naturligtvis WWF genom att gå" Beyond the Hour "och fortsätta med energibesparande åtgärder som en del av vårt prisbelönta program för ansvarsfullt företagande.

Earth Hour är ett miljöfrämjande initiativ som anordnas årligen av WWF (World Wildlife Fund). Det hölls första gången 2007 i Sydney och blev snart ett globalt evenemang. År 2012 deltog hushåll, företag och myndigheter i över 7 000 städer i 152 olika länder över hela världen i Earth Hour.

I början av 2012 lanserade Rezidor konceptet "Think Planet", ett ambitiöst energibesparingsinitiativ som syftar till att spara 25 % av energiförbrukningen fram till år 2016. Det långsiktiga programmet spänner över hela företaget och bygger på tre grundpelare:

• Hälsa och säkerhet för gäster och anställda
  • Respekt för sociala och etiska frågor inom företaget och samhället
  • En minskad påverkan på miljön

Radisson Blu och Park Inn by Radisson Hotels i Sverige

Radisson Blu fokuserar bland annat på spännande atmosfär, ikoniska byggnader och förstklassiga lägen. I Sverige hittar man Radisson Blus lyxiga flaggskeppsbyggnader i större städer, så som Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Boka lyxigt hotellboende på Stockholm Arlanda Airport eller bo på centrala Radisson Blu Hotel, Uppsala när du är på besök i den charmiga staden. I Göteborg kan du bo på nyöppnade Radisson Blu Riverside Hotel.

Park Inn by Radisson är en mellanklasskedja och erbjuder bekväma sängar, fräscha rum och trevlig service. Hotellen finns i större svenska städer och du kan boka ett bekvämt hotellboende nästa gång du är i Stockholm eller bo på ett centralt hotell i sydliga Malmö, när du är på besök i Skåne.

För mer information, vänligen kontakta:

Radisson Blu, det mest exklusiva varumärket i Carlson Rezidor Hotel Groups hotellportfölj, erbjuder sina gäster förstklassig service och en modern och exklusiv hotellupplevelse. Radisson Blu har mottagit flera utmärkelser som bästa hotellkedja och har uppmärksammats för sin serviceanda ”Yes I Can”, samt sin ”100 % Guest Satisfaction Guarantee”. Radisson Blu erbjuder kostnadsfritt bredband på samtliga hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).
De flesta av Radisson Blus fastigheter i EMEA drivs av Rezidor Hotel Group. Bolagets nuvarande portfölj innehåller mer än 260 hotell i drift eller under utveckling.
För mer information, besök www.radissonblu.se

Om Park Inn by Radisson
Park Inn by Radisson är ett modernt och innovativt hotellvarumärke i mellanklassegmentet inom Carlson Rezidor Hotel Group, med verksamhet på global, nationell och lokal nivå. Park Inn by Radisson erbjuder komfort, tillförlitlighet, personlig service och god valuta för pengarna. Hotellen är funktionella, praktiska och viktigast av allt välstädat fräscha och väl underhållna.

I Europa, Mellanöstern och Afrika drivs Park Inn av Rezidor Hotel Group. Bolagets nuvarande portfolio innehåller mer än 150 hotell i drift och under utveckling.

För mer information, besök www.parkinn.se

– etablerad i början på 2012 – är en av världens största och mest dynamiska hotellkoncerner. Carlson Rezidor Hotel Groups portfölj innehåller mer än 1 300 hotell. Koncernen har en global närvaro i 80 länder och en stark uppsättning globala varumärken (Radisson Blu, Radisson®, Country Inns & Suites By CarlsonSM, Park Inn by Radisson, Hotel Missoni och Park Plaza®). På de flesta av koncernens hotell kan gäster använda lojalitetsprogrammet Club Carlson, ett av världens mest givande förmånsprogram för återkommande gäster. Carlson Rezidor Hotel Group och koncernens varumärken har mer än 80 000 anställda. Carlson Rezidor Hotel Group har sitt huvudkontor i Minneapolis, USA, och i Bryssel, Belgien. http://www.carlson.com; http://www.rezidor.com