Radisson Blu Royal – Bergens största konferenshotell

Bergen, Norge, juni 2012: Det senaste tillskottet i Carlson Rezidor Hotel group är Radisson Blu Royal beläget i hjärtat av Bergen. Hotellet ligger i Bryggen och gästerna kliver rätt ut på den gamla kajplatsen från hansatiden. Bryggen finns med på UNESCOs världsarvslista och här kan man utforska de smala gränderna och de mörka gångarna. I nära anslutning finns Fløibanan som går till toppen av berget Fløyen där man får en fantastisk utsikt över staden och fjällen.

Fakta om Radisson Blu Royal i Bergen

• Från och med juni 2012 erbjuder hotellet 263 nyrenoverade rum, inklusive 40 rum i businessklass, 4 sviter och 3 juniorsviter

• Från och med mars 2013 utvidgas hotellet med ytterligare 79 rum. Totalt får hotellet då totalt 342 rum

• Bergens största konferens- och eventlokal

• 600 platser i konferensrum

• 800 platser i biosalen

• 600 bankettplatser

• Plats till 1200 gäster i receptionen

• Flygbussen stannar direkt i anslutning till hotellet

• Modern träningsanläggning med bastu och turkiskt ångbad

• 24 timmars room service

• Inomhusparkering med direkt ingång till lobbyn

• Italiensk Filini restaurang och Filini bar

• Hotellet är designat av Øyvind Maurseth och har vunnit flera priser för arkitekturen

• Interiören är designad av den svenske designen Christian Lundwall

Vackra rum och fantastiska sviter med utsikt över det berömda Bryggen i Bergen
Alla 263 rum är totalrenoverade under det senaste året. Hotellet har 40 rum i businessklass, 4 sviter och 4 juniorsviter. Rummen är utformade i tre olika stilar: Ocean, Urban och det nytillkomna Mansion. Det finns ett rum för alla typer av gäster. Alla rummen har 42 tums plattskärms-TV samt te- och kaffekokare. Tre av sviterna har två våningar med fantastiskt utsikt över Bryggen. Presidentsviten på 125 kvadratmeter är Bergens lyxigaste svit och består av ett sovrum med king size-säng, ett badrum med stort badkar, 42 tums plattskärms-TV, vardagsrum med öppen spis, matbord, två 50 tums plattskärms-TV och separat gästtoalett. Alla rum och sviter har kostnadsfritt bredband, som är en av Radisson Blus signaturtjänster.

Konferens- och bankettfaciliteter
Konferens- och festlokalen är på över 2000 kvadratmeter och ligger på första våningen. Med 21 flexibla mötes- och sällskapslokaler, ett fullt utrustat businesscenter och professionella konferensvärdar är allt ordnat för en lyckad konferens. Alla rum har luftkonditionering och tillgång till den senaste tekniken, däribland bredband och WIFI. Det största rummet har plats för 600 gäster och kan användas både som konferens- eller festlokal. I biosalongen finns det plats för 800 gäster och i receptionen för 1200 gäster. Hotellet har även ett stort utställningsområde.

Restauranger och barer
Radisson Blu Royal Hotels restaurang Filini erbjuder äkta italiensk mat baserade på goda och lokalt producerade råvaror. Filini har även ett stort utbud av viner av hög kvalitet. Restaurangen har en spektakulär utsikt över hamnen, fjorden och solnedgången och har uteservering från maj till september.

Madam Felle är en av Bergens mest kända och intima konsertlokaler och har en hög kvalitet på artisterna. Köket hämtar inspiration från USA och är bland annat känt för sina spareribs.

Fitness och spa
Fitnessområdet ger möjlighet för rekreation. Här erbjuds det senaste inom cardio- och kinetiska träningsapparater. Det finns dessutom både bastu och turkiskt ångbad.

Bergens bästa läge
Radisson Blu Royal Hotel har ett fantastiskt läge på Bryggen i Bergen. Flygbussarna stannar utanför hotellet en gång i kvarten. Hotellet ligger i nära anslutning till det berömda fisketorget, Fløibanan samt shopping och restauranger. Den största konsertsalen, Koengen, där bland annat Bruce Springsteen spelar i juli, finns på bara tre minuters gångavstånd från hotellet. Bergens konserthus Grieghallen och järnvägsstationen finns på 15 minuters gångavstånd.

För ytterligare information kontakta:
Angelica Montez de Oca, PR & Communication Manager
+47 9488 1861, Angelica.Montez@Rezidor.com

Radisson Blu, det mest exklusiva varumärket i Carlson Rezidor Hotel Groups hotellportfölj, erbjuder sina gäster förstklassig service och en modern och exklusiv hotellupplevelse. Radisson Blu har mottagit flera utmärkelser som bästa hotellkedja och har uppmärksammats för sin serviceanda ”Yes I Can”, samt sin ”100 % Guest Satisfaction Guarantee”. Radisson Blu erbjuder kostnadsfritt bredband på samtliga hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).

De flesta av Radisson Blus fastigheter i EMEA drivs av Rezidor Hotel Group. Bolagets nuvarande portfölj innehåller mer än 260 hotell i drift eller under utveckling. I Sverige finns Radisson Blu hotell på flertal destinationer. För mer information om hotell, Stockholm, läs mer om Radisson Blu Royal Viking Hotell. För hotell, Göteborg, besök Radisson Blu Scandinavia Hotell.

För mer information, besök www.radissonblu.se

+ 47 9488 1861, angelica.montez@rezidor.com

Carlson Rezidor Hotel Group – etablerad i början på 2012 – är en av världens största och mest dynamiska hotellkoncerner. Carlson Rezidor Hotel Groups portfölj innehåller mer än 1 300 hotell. Koncernen har en global närvaro i 80 länder och en stark uppsättning globala varumärken (Radisson Blu, Radisson®, Country Inns & Suites By CarlsonSM, Park Inn by Radisson, Hotel Missoni och Park Plaza®). På de flesta av koncernens hotell kan gäster använda lojalitetsprogrammet Club Carlson, ett av världens mest givande förmånsprogram för återkommande gäster. Carlson Rezidor Hotel Group och koncernens varumärken har mer än 80 000 anställda.

http://www.carlson.com; http://www.rezidor.com