Radisson Blu Royal i Bryggen i Bergen öppnar åter med storslagen fest

Stockholm, 13 juni 2012: Rezidor Hotel Group och DNB har investerat över 300 miljoner norska kronor i totalrenoveringen av Radisson Blu Royal i Bryggen i norska Bergen. Bryggen är en av Norges mest besökta turistattraktioner och finns på Unescos världsarvslista.

500 gäster fanns på plats när hotellet åter slog upp sina dörrar. Renoveringen är ett av de största och mest spektakulära hotellprojekt som genomförts i Norge de senaste åren. Det var även ett firande utöver det vanligaste i Bryggen. Gästerna välkomnades av den röda mattan till ackompanjemang av ett storband. Konferencier Thomas Numme underhöll gästerna tillsammans med artister som Helene Bøksle och Ralph Myerz. Bergens borgmästare Trude Harriet Drevland spred stjärnglans över Bergens nyöppnade hotell och var på ett strålande humör.

En resa i tid

Bryggen är de gamla hanseatiska delarna av Bergen och festens tema var en resa tillbaka i tiden till 1920-talet. För att återskapa de olika tidsepokerna fanns veteranbilar, storband och dansande skådespelare klädda i ”Boardwalk Empire”-stil. Konferencier Thomas Numme förde gästerna till 2012 igen med sin energi och humor.

– Tidsresa var ett naturligt val för festen, då man gör en resa i tiden i aktningsvärda Bryggen. Från traditionella Bryggehus till ett supermodernt hotell, säger Nina Askvik, General Manager vid Radisson Blu Royal Hotel.  Det är Lundwall Arkitekter från Sverige som står för design och interiör, och ska vi döma efter den återkoppling vi nu får, har de gjort ett helt fantastisk jobb.

Filmen från festen öppnas här (You Tube)

Befäster sin position som marknadsledande

Radisson Blu Royal Hotel, Bryggen byggdes 1982 och har sedan dess genomgått små ansiktslyftningar.

– Etter denna totalrenoveringen framstår nu hotellet som helt nytt. Återigen är det den pärla vi var för 30 år sedan när vi öppnade. Nu befäster vi på nytt vår unika position och blir marknadsledande i Bergen, säger Nina Askvik.

DNB förnyade kontrakten med Rezidor Hotel Group med 20 år för två år sedan. I samband med detta vidtogs en omfattande restauration av hotellet.

– Vårt engagemang i hotellet är långsiktigt och nu när upputsningen är så god som klar framstår hotellet som helt nytt. Radisson Blu Royal Hotel i Bryggen har i åratal varit ett av de bästa hotellen i Bergen. Det ska det fortsätta att vara, säger Christian Gartmann, Area Vice President Nordics i The Rezidor Hotel Group.

Smak av Italien i Bryggen
Radisson Blu satsar stort på hotellets italienska restaurant, Filini Restaurant och Bar, som ansvarade för serveringen vid firandet. Tre handplockade kockar är inhyrda från Italien och fyra av de restauranganställda har utbildats vid den erkända Filini Cooking School i Milano.

– Detta är definitivt regionens mest autentiska italienska restaurang. Hade det inte varit för att de flesta äter med öppna ögon, hade man kunnat tro att man befann sig i Milano. Restaurangen har redan gjort sig känd för att ha stadens bästa pizza, säger Nina Askvik.

Bergens största konferenssal
Hotellet är redan uppgraderat i stor skala, men speciellt utmärkande är en ny flygel bestående av 71 rum. När de sista hantverkarna lämnar runt årsskiftet har hotellet 342 rum och då utökat med hela 71 rum. Hotellet stoltserar även med Bergens största konferenssal med plats för 800 människor, utrustat med splitterny teknik, en ny balsal och nattklubb.

Tillbaka till Sverige

Radisson Blu Hotels & Resorts är ett väletablerat och exklusivt hotellvarumärke och finns i Sverige på flertal destinationer. För hotell, Malmö, finns Radisson Blu Hotel på Östergatan 10. Under besöket i huvudstaden, för hotell, Stockholm, finns det flertal Radisson Blu hotell att välja mellan. Ett av dessa är Radisson Blu Royal Viking Hotell, beläget bredvid Centralstationen på Vasagatan 1. Ifall man istället behöver bo nära flygplatsen, finns alternativet för hotell, Arlanda. Välj att bo på fina Radisson Blu SkyCity Hotell, beläget mellan terminal 4 & 5. Om du letar efter hotell, Göteborg, ligger Radisson Blu Scandinavia Hotell mitt i centrum på Södra Hamngatan 59-65. Sist men inte minst, vid behov av hotell, Uppsala, bo gärna på Radisson Blu Hotel, Uppsala på Stationsgatan 4. Hotellet ligger väldigt centralt vid Resecentrum.

För ytterligare information kontakta:
Angelica Montez de Oca, PR & Communication Manager
+47 9488 1861, Angelica.Montez@Rezidor.com

Radisson Blu, det mest exklusiva varumärket i Carlson Rezidor Hotel Groups hotellportfölj, erbjuder sina gäster förstklassig service och en modern och exklusiv hotellupplevelse. Radisson Blu har mottagit flera utmärkelser som bästa hotellkedja och har uppmärksammats för sin serviceanda ”Yes I Can”, samt sin ”100 % Guest Satisfaction Guarantee”. Radisson Blu erbjuder kostnadsfritt bredband på samtliga hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).

De flesta av Radisson Blus fastigheter i EMEA drivs av Rezidor Hotel Group. Bolagets nuvarande portfölj innehåller mer än 260 hotell i drift eller under utveckling.

För mer information, besök www.radissonblu.se

Carlson Rezidor Hotel Group – etablerad i början på 2012 – är en av världens största och mest dynamiska hotellkoncerner. Carlson Rezidor Hotel Groups portfölj innehåller mer än 1 300 hotell. Koncernen har en global närvaro i 80 länder och en stark uppsättning globala varumärken (Radisson Blu, Radisson®, Country Inns & Suites By CarlsonSM, Park Inn by Radisson, Hotel Missoni och Park Plaza®). På de flesta av koncernens hotell kan gäster använda lojalitetsprogrammet Club Carlson, ett av världens mest givande förmånsprogram för återkommande gäster. Carlson Rezidor Hotel Group och koncernens varumärken har mer än 80 000 anställda.

http://www.carlson.com; http://www.rezidor.com