Radisson Blu Strand Hotel firade sin 100:e födelsedag med att återöppna nattklubben Alexandra’s

Stockholm, 6 september 2012: Stockholms första och kanske mest kända nattklubb, Alexandra’s, slog åter upp sina portar på Radisson Blu Strand Hotel. För specialinbjudna gäster blev det en helkväll med musik, DJ:s och cocktails för att fira de framgångsrika åren som ett av Stockholms främsta hotell.

I år fyller Sveriges första boutiquehotell 100 år. Det femstjärniga hotellet Radisson Blu Strand mitt i Stockholm har firat detta under hela året med ett flertal aktiviteter. En av dessa var återöppningen av den legendariska nattklubben Alexandra’s – för endast en kväll. I går kväll kunde gästerna uppleva en svunnen tid i glamourens tecken. Under kvällen höll Radisson Blu Strand Hotell öppet på hela nedervåningen samt uteserveringen för de drygt 400 gästerna.

-          Med Alexandra’s satte vi Stockholm på kartan för en internationell publik. Jag inspirerades av nattklubbar som Revolution och Annabel’s i London efter mina många resor dit, säger Alexandra Charles som öppnade Alexandra’s på Radisson Blu Strand Hotel 1968.

Alexandra’s var inte lätt att komma in på för vem som helst och var ett kändistätt ställe. Med levande ljus, privata soffhörnor, röda sammetsdraperier samt DJ:s från London och speglar i taket skapade Alexandra Charles ett nytt och modernt koncept i den klassiska hotellmiljön.

Hotellet har sedan det invigdes av Gustav V år 1912 varit en av Stockholms höjdpunkter för besökare med sin vackra utsikt och utsökta meny.

-          Under 100 år har vi haft en ledande position som ett av Stockholms mest populära och innovativa hotell, säger Eva Kalling-Hansson, General Manager på Radisson Blu Strand Hotel. Vi har uppmärksammats för vårt hotells fantastiska nöjes- och matutbud och inte minst för att ha Stockholms vackraste utsikt. När vi nu firar vår födelsedag öppnar vi dessutom en tidskapsel för att spegla vår samtid. Denna ska öppnas om 100 år.

Tidskapseln placeras i Tornrummet. Här har bland annat Audrey Hepburn och Lady GaGa övernattat och Greta Garbo spelat in en reklamfilm. I slutet av 60-talet blev hotellet även en central plats i Stockholms nattklubbsliv när Alexandra Charles öppnade sin nattklubb. Innan dess hade det inte funnits några nattklubbar dit Stockholmarna kunde gå.

Radisson Blu hotell i större städer

Den exklusiva hotellkedjan har ett flertal hotell i svenska städer – Göteborg, Stockholm, Malmö och Uppsala. Ikoniska byggnader och individuell inredning står i fokus, samt förstklassiga lägen. I Göteborg finns det möjlighet att bo på eleganta Radisson Blu Scandinavia Hotell, Göteborg och i Stockholm finns centrala Radisson Blu Royal Viking Hotell, Stockholm.

För resenärer med behov av att bo nära Stockholm Arlanda Airport, finns hotellen Radisson Blu SkyCity och Radisson Blu Arlandia. I Uppsala ligger Radisson Blu Hotell, Uppsala i hjärtat av staden, med dessutom väldigt goda kommunikationer till Stockholm Arlanda Airport. Sydliga storstaden Malmö är en spännande stad och besökarna kan bo på centrala Radisson Blu Hotell, Malmö.

Radisson Blu, det mest exklusiva varumärket i Carlson Rezidor Hotel Groups hotellportfölj, erbjuder sina gäster förstklassig service och en modern och exklusiv hotellupplevelse. Radisson Blu har mottagit flera utmärkelser som bästa hotellkedja och har uppmärksammats för sin serviceanda ”Yes I Can”, samt sin ”100 % Guest Satisfaction Guarantee”. Radisson Blu erbjuder kostnadsfritt bredband på samtliga hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).
De flesta av Radisson Blus fastigheter i EMEA drivs av Rezidor Hotel Group. Bolagets nuvarande portfölj innehåller mer än 260 hotell i drift eller under utveckling. Två av hotellkedjans många fina exempel är Radisson Blu Resort & Spa, Golden Sands, för hotell i Malta, och Radisson Blu Hotel, Dubai Deira Creek, som ligger i Dubai.
För mer information, besök www.radissonblu.se

Carlson Rezidor Hotel Group – etablerad i början på 2012 – är en av världens största och mest dynamiska hotellkoncerner. Carlson Rezidor Hotel Groups portfölj innehåller mer än 1 300 hotell. Koncernen har en global närvaro i 80 länder och en stark uppsättning globala varumärken (Radisson Blu, Radisson®, Country Inns & Suites By CarlsonSM, Park Inn by Radisson, Hotel Missoni och Park Plaza®). På de flesta av koncernens hotell kan gäster använda lojalitetsprogrammet Club Carlson, ett av världens mest givande förmånsprogram för återkommande gäster. Carlson Rezidor Hotel Group och koncernens varumärken har mer än 80 000 anställda.

http://www.carlson.com; http://www.rezidor.com