Radisson Blu Strand Hotel inreder Greta Garbo-svit

För att hedra en av sina mest kända gäster inreder Radisson Blu Strand Hotel en svit som hedrar och genomsyrar filmstjärnans liv och glansdagar. Den nyinredda Greta Garbo-sviten är en del av firandet av hotellets numera 100-åriga historia och Stockholms första kändishotell.

På detta eleganta hotell i Stockholm city, tar Greta Garbo sviten med hotellgästen på en inspirerande resa tillbaka i tiden för att uppleva filmstjärnans glamorösa liv. Greta Garbo besökte Radisson Blu Strand Hotell flera gånger och har även spelat in en reklamfilm på hotellets takterras. Sviten inreds i samtycke med Garbos familj och har en sann känsla för Greta Garbos karaktär och liv.

- Det känns väldigt kul att få hedra Greta Garbos minne på detta sätt då hon under sin livstid bodde på hotellet under ett flertal tillfällen, men framför allt för att hon är en av de bästa skådespelerskorna genom tiderna, säger Eva Kalling-Hansson, General Manager på Radisson Blu Strand hotell.

Glamouröst och bekvämt boende i Stockholm, som genomsyras av Greta Garbos karaktär, är det perfekta svitvalet. För hotellgästen kommer det att bli som att kliva in i en svartvit film där glamour, lyx och dramatik blandas. Greta Garbos dramatiska filmgestalter har gett inspiration till svitens kulörer som går i svart och guld. Valet av tyg, sammet och siden, har inspirerats av Greta Garbos fantastiska klänningar. I ett av rummen finns även spegelmöbler inspirerade från hennes smycken.

Det går också att finna många detaljer inspirerade av hennes personliga och professionella stil. Sviten har inretts av Maria Nordin som arbetar som inredare och stylist, främst inriktad på att skapa helhetslösningar.

- Det har varit fantastiskt kul att få arbeta med Radisson Blu Strand Hotel och Evoque Media Group. Att på mitt sätt få tolka filmstjärnan Greta Garbo och dåtidens stilepok har verkligen varit kul. Mitt mål är att ge hotellgästerna en känsla av att kliva in i en filmscen där den mytomspunna och glamorösa Greta Garbo har huvudrollen, säger Maria Nordin, inredare och stylist.

Om Radisson Blu Strand Hotell, Stockholm

Detta centrala hotell i Stockholm har en fantastisk utsikt över Nybrokajens vatten och gångavstånd till bland annat Gamla Stan. När ditt företag behöver boka konferens i Stockholm, finns det fina konferensmöjligheter på Radisson Blu Strand Hotell. Åtta ljusa och rymliga mötesrum med modern utrustning och med möjlighet att ta emot 110 konferensdeltagare i de större konferenslokalerna.  Du och ditt sällskap kan sedan njuta av en välsmakande meny på hotellets fina restaurang i Stockholm, Strand Restaurant & Lounge.  Läs mer om hotellets erbjudanden, här hittar du prisvärda hotellpaket i Stockholm.

Radisson Blu Strand Hotel tackar följande för deras bidrag till Greta Garbo-sviten:

Osborne & Little/ Cadoro - Tapet och tyger (www.cadoro.se)

Sits - Soffa, fåtölj och divan (www.sits.eu )

Beckers - Färg (www.beckers.se)

Frejas Boning - Sidebord och byrå (www.frejasboning.com)

Kamelo - Lampor, glas och produkter (www.kamelo.se)

Gallerix – Ramar (www.gallerix.com)

Svenska Filminstitutet – Lånad klänningen från filmen Gösta Berlings saga (www.sfi.se)

Garbosällskapet – Lånade bilder på Greta Garbo från olika filmer (www.garbosallskapet.hogsby.se)

Sängkläder -And More Collection (www.andmorecollection.se)

Old Touch – Lånade kläder, skor, hattar, resväska, hattbox och vaser

Tapetserare - Ylva Gutke, (www.minegen.biz)

Radisson Blu, det mest exklusiva varumärket i Carlson Rezidor Hotel Groups hotellportfölj, erbjuder sina gäster förstklassig service och en modern och exklusiv hotellupplevelse. Radisson Blu har mottagit flera utmärkelser som bästa hotellkedja och har uppmärksammats för sin serviceanda ”Yes I Can”, samt sin ”100 % Guest Satisfaction Guarantee”. Radisson Blu erbjuder kostnadsfritt bredband på samtliga hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).
De flesta av Radisson Blus fastigheter i EMEA drivs av Rezidor Hotel Group. Bolagets nuvarande portfölj innehåller mer än 260 hotell i drift eller under utveckling.
För mer information, besök www.radissonblu.se

Carlson Rezidor Hotel Group – etablerad i början på 2012 – är en av världens största och mest dynamiska hotellkoncerner. Carlson Rezidor Hotel Groups portfölj innehåller mer än 1 300 hotell. Koncernen har en global närvaro i 80 länder och en stark uppsättning globala varumärken (Radisson Blu, Radisson®, Country Inns & Suites By CarlsonSM, Park Inn by Radisson, Hotel Missoni och Park Plaza®). På de flesta av koncernens hotell kan gäster använda lojalitetsprogrammet Club Carlson, ett av världens mest givande förmånsprogram för återkommande gäster. Carlson Rezidor Hotel Group och koncernens varumärken har mer än 80 000 anställda.
http://www.carlson.com; http://www.rezidor.com