Radisson Blu Strand Hotel stänger sin tidskapsel – öppnas igen om 100 år

Radisson Blu Strand Hotel firade under 2012 sitt 100-års jubileum som ett av Stockholms mest anrika hotell. I samband med detta upprättade hotellet en tidskapsel som allmänheten har fått lämna gåvor till. Ulla Hamilton, arbetsmarknads- och företagarborgarråd i Stockholms stad, fick den stora äran att försluta kapseln som inte ser dagens ljus igen förrän 2112.

Radisson Blu Strand Hotel bjöd in till mingel fredagen den 19 april för att en sista gång fira sitt 100-års jubileum. Besökarna kunde bland annat se vilka gåvor som lämnats in till tidskapseln. Radisson Blu Strand Hotel har fått över 100 gåvor. Några exempel är en beskrivning av dagens glasögonmode, med motiveringen att det inte kommer att finnas några glasögon år 2112, tidningen Damernas Världs modebilaga för september 2012, Metro dagstidning 5 september 2012, trisslotter, biobiljetter till filmen ”Modig” samt en surdeg. Gåvorna är alla typiska föremål för vår tid.

Ulla Hamilton, arbetsmarknads- och företagarborgarråd i Stockholms stad tillsammans med General Manager Eva Kalling-Hansson, stängde officiellt tidskapseln, som de närmaste 100 åren kommer att förvaras ovanför den legendariska tornsviten, under evenemanget fredagen den 19 april.

– Vi fascineras av vad som påverkat Stockholms utveckling historiskt, för 100 år sedan och ännu längre tillbaka. Idag betraktas Stockholm som ett av världens ledande kluster när det gäller IT och kommunikation. Därför vill jag gärna bidra till framtida generationer med en för vår tid tidstypisk iPad-penna. Stockholm utvecklas ständigt och vi är en del av en historisk utveckling, säger Ulla Hamilton (M), näringslivsborgarråd i Stockholms stad.

– Jag önskar verkligen att jag kunde få uppleva öppningen av tidskapseln. Tänk att få en så fantastisk tillbakablick från ett tidigare sekel. Jag hoppas mina barnbarn eller barnbarnsbarn tar del av detta, säger Eva Kalling-Hansson, General Manager Radisson Blu Strand Hotel.

Radisson Blu Strand Hotel har alltid varit en glamourös mötesplats vid Nybroviken. Sedan 1912 har nästan 3 miljoner gäster bott på Radisson Blu Strand Hotel. Många gäster har kontinuerligt återkommit för hotellets fantastiska mat och hänförande utsikt. Det välkända riktmärket i Stockholm har under åren lockat till sig kändisar som Greta Garbo, Whitney Houston, Anita Ekberg, Audrey Hepburn, Barbara Streisand, Cher, Diana Ross, Sophia Loren, Victoria Beckham, Pavarotti, Tom Jones, och David Bowie för att nämna några.

Ett flertal personliga betraktelser från kända gäster har publicerats under 2012. På hotellets landing page My Strand Story hittar du berättelser från Radisson Blu Strand Hotels gäster: www.radissonblu.se/strand100years.

Radisson Blu & Park Inn

Radisson Blus förstklassiga och ikoniska byggnader hittas på de bästa lägen och finns bland annat runt om i större svenska städer. Park Inn by Radisson är en dynamisk mellanklasskedja som också har sina hotell på strategiska lägen runt om i Sverige. När du behöver boka hotell i Malmö, bo i en av Malmös trendigaste och snabbast växande stadsdelar, Västra Hamnen. Då bor du bekvämt på Park Inn by Radisson Malmö. När du istället besöker huvudstaden, boka boende på ett centralt Stockholmshotell, Park Inn by Radisson Stockholm Hammarby Sjöstad Hotel, boka hotell i Solna eller bo på hotell nära Arlanda, Park Inn by Radisson Stockholm-Arlanda Hotell. I Uppsala bokar du enkelt boende på centrala Park Inn by Radisson Uppsala.

Radisson Blu, det mest exklusiva varumärket i Carlson Rezidor Hotel Groups hotellportfölj, erbjuder sina gäster förstklassig service och en modern och exklusiv hotellupplevelse. Radisson Blu har mottagit flera utmärkelser som bästa hotellkedja och har uppmärksammats för sin serviceanda ”Yes I Can”, samt sin ”100 % Guest Satisfaction Guarantee”. Radisson Blu erbjuder sedan 2005 kostnadsfritt bredband på samtliga hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA). De flesta av Radisson Blus fastigheter i EMEA drivs av Rezidor Hotel Group. Bolagets nuvarande portfölj innehåller fler än 265 hotell i drift eller under utveckling i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).

För mer information, besök www.radissonblu.se

– etablerad i början på 2012 – är en av världens största och mest dynamiska hotellkoncerner. Carlson Rezidor Hotel Groups portfölj innehåller fler än 1 300 hotell. Koncernen har en global närvaro i 100 länder och territorier och en stark uppsättning globala varumärken (Radisson Blu, Radisson®, Country Inns & Suites By CarlsonSM, Park Inn by Radisson, Hotel Missoni och Park Plaza®). På de flesta av koncernens hotell kan gäster använda lojalitetsprogrammet Club Carlson, ett av världens mest givande förmånsprogram för återkommande gäster. Carlson Rezidor Hotel Group och koncernens varumärken har mer än 80 000 anställda. Carlson Rezidor Hotel Group har sitt huvudkontor i Minneapolis, USA, och i Bryssel, Belgien.

För mer information besök http://www.carlson.com; http://www.rezidor.com