Regent Hotels and Resorts ingår avtal om strategiskt samarbete avseende varumärket Regent med Rezidor Hotel Group

Stockholm, 18 september 2012

Rezidor förvärvar rättigheterna att utveckla och driva nya Regent hotell – med ensamrätt i Ryssland/OSS, Baltikum, Mellanöstern och Afrika, samt på icke exklusiv basis i övriga Europa.

Regent Hotels and Resorts (RHR), helägt av Formosa International Hotels Corporation (FIHC), har tecknat ett långsiktigt avtal om strategiskt samarbete för varumärket Regent med Rezidor Hotel Group AB, ett av världens snabbast växande hotellföretag. Rezidor har med omedelbar verkan exklusiv rätt att utveckla och driva Regent hotell i Ryssland/OSS, Baltikum, Mellanöstern och Afrika, i övriga Europa har Rezidor icke exklusiv rätt att utveckla och driva nya Regent hotell parallellt med RHR. RHR kommer att fortsätta driva befintliga Regent-hotell i Europa.

"Vi känner oss hedrade att samarbeta med Kurt Ritter och hans team på Rezidor – den ledande hotelloperatören i EMEA-regionen med en unik insikt i och erfarenhet av varumärket Regent. Vårt samarbete kommer att stärka vår tillväxtstrategi ytterligare, medan RHR fortsätter att fokusera på unika hotell-/bostadprojekt i regionen. Tillsammans hoppas vi få Regents hotellportfölj och internationella nätverk att växa avsevärt", säger Steven Pan, ordförande för Regent Hotels and Resorts.Alpha

FIHC förvärvade varumärket och verksamheten Regent under 2010 från Carlson and Rezidor, och sedan dess har RHR fulländat kombinationen av förstklassig asiatiska service och modern lyx för att placera Regent i främsta ledet på marknaden med internationella femstjärniga hotell. Med det här strategiska samarbetet kommer RHR att fortsätta fokusera på projekt där man kombinerar lyxhotell med varumärkta bostadsprojekt i EMEA-regionen. RHR driver för närvarande Regent-hotell i Peking, Berlin, Taipei, Zagreb och på Turks- och Caicosöarna. Projekt under utveckling finns bl.a. i Abu Dhabi, Bali, Doha, Kuala Lumpur, Montenegro och Phuket.

"Vi vill tacka Steven Pan och hans team för det förtroende de visat för Rezidor", säger Kurt Ritter, Rezidors VD och koncernchef. "Förvärvet av varumärket och verksamheten Regent av Formosa under 2010 gav oss möjligheten att fokusera på våra kärnvarumärken Radisson Blu och Park Inn by Radisson, och att stärka vårt nätverk i 70 länder i EMEA. Men vi har aldrig uteslutit tankarna på ett lyxvarumärke, och vi är glada över att nu kunna komplettera vår portfölj med Regent”, fortsätter Ritter. Förutom att driva Europas största förstaklassvarumärke, Radisson Blu, och det dynamiska mellanklassvarumärket Park Inn by Radisson driver Rezidor även livsstilsvarumärket Hotel Missoni.

Regent lanserades 1970 av den legendariska Robert H. Burns som senare slog sig samman med Adrian Zecha och Georg Raphael. Flaggskeppet Regent Hong Kong slog upp dörrarna 1980. Under 1980- och 1990-talen blev Regent det ledande lyxvarumärket och öppnade 17 hotell runtom i världen, inklusive det ikoniska Regent Beverly Wilshire år 1989. 1992 förvärvades varumärket av Four Seasons, vars portfölj innehåller många före detta Regent-hotell i New York, Beverly Hills, Bali, Milano, Istanbul, Singapore, Bangkok och Chiang Mai. 1997 blev Carlson den nya ägaren och de utökade Regent-portföljen med Regent Seven Seas Cruise 2005. När FIHC förvärvade Regent 2010 återvände även grundaren Robert H. Burns till varumärket och är i dag hedersordförare. 2011 blev RHR det första och enda internationella lyxvarumärket som har med alla sina hotell i Condé Nast Traveler's Readers Choice Awards.

Rezidor Hotel Group i Sverige

Park Inn by Radisson och Radisson Blu är Rezidors framgångsrika hotellvarumärken. Radisson Blu, som är ett förstklassigt varumärke, har flera av hotellkedjans hotell i Stockholm. I Uppsala finns ett centralt förstklassigt hotell, perfekt beläget vid Uppsala Resecentrum, nämligen Radisson Blu Hotell, Uppsala. I Göteborg finns det eleganta hotellet med 36 lyxiga sviter, nämligen Radisson Blu Scandinavia Hotell, Göteborg och i Malmö finns eleganta Radisson Blu Hotell, Malmö.

Park Inn by Radisson är en mellanklasskedja, med fokus på bekvämlighet, färgglad inredning och sitt djärva restaurangkoncept. I Stockholm vid Arlanda, finns bland annat affärs- och konferenshotellet Park Inn by Radisson Stockholm-Arlanda Hotell. I centrala Stockholm finns bland annat Park Inn by Radisson Stockholm Hammarby Sjöstad Hotell, i den nybyggda och trendiga stadsdelen Hammarby Sjöstad.

För mer information, kontakta:

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling och med nästan 95 000 rum i 70 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika,  samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster.  Rezidor utvecklar och driver även livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.

För mer information, besök www.rezidor.com