Rezidor: 1 000 nya rum öppnades och 1 400 rum tecknades under första kvartalet 2012

Rezidor öppnade fyra nya hotell med närmare 1 000 rum och tecknade sex nya hotellavtal med över 1 400 rum under det första kvartalet 2012. I de nya hotellen ingår Rezidors allra första projekt i Guinea och Gabon i Afrika.

Under det första kvartalet fokuserade Rezidor på bolagets långsiktiga utvecklingsstrategi – lönsam tillväxt genom management- och franchiseavtal på tillväxtmarknader. I slutet av mars drev Rezidor 327 hotell med 71 600 rum i mer än 50 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika.

– Rezidor är på god väg att uppfylla 2012 års mål för nytecknade rum och håller tempot uppe för nya öppningar. I år väntas flaggskeppshotell som Radisson Blu Hotel Lusaka i Zambia, Radisson Blu Hotel Doha i Qatar, Park Inn London Wembley i Storbritannien, och Park Inn by Radisson Lille i Frankrike öppna, säger Puneet Chhatwal, Executive Vice President & Chief Development Officer på Rezidor.

Följande hotell öppnade under det första kvartalet 2012, samtliga under management- och franchiseavtal:

Park Inn by Radisson Rosa Khutor, Ryssland       211 rum

Radisson Blu Hotel Istanbul Asia, Turkiet               195 rum

Okoume Palace Hotel Libreville, Gabon                 320 rum

Radisson Blu Hotel Mersin, Turkiet                         246 rum

Rezidor är en av världens mest snabbväxande hotellkedjor och organisk tillväxt har alltid varit en av hörnpelarna i strategin. Idag är Rezidor den femte största hotellkoncernen i Europa och Radisson Blu är det största förstaklassvarumärket enligt MKG Hospitality. För hotell, Stockholm kan besökaren gå till Radisson Blu Royal Viking Hotell, Radisson Blu Hotel Uppsala för hotell, Uppsala och Radisson Blu Scandinavia Hotell, Göteborg för hotell, Göteborg.

Rezidor växer främst genom management- och franchiseavtal (leasingavtal är bara aktuella på strategiskt viktiga marknader), eftersom dessa avtalstyper erbjuder högre vinstmarginaler och mer stabila inkomstflöden. Dessa avgiftsbaserade avtal hjälper även till att minska riskexponeringen och göra portföljen mer stabil.

Tillväxtmarknaderna Östeuropa, Afrika och Mellanöstern är viktiga utvecklingsregioner för Rezidor – ungefär 75 procent av koncernens nytecknade rum finns på dessa marknader. Rezidor har dedikerade, heltäckande regionkontor i Moskva, Dubai och Kapstaden. Rezidors lokala närvaro och expertis minskar risken för förseningar och avbrutna projekt, som annars är större på tillväxtmarknader jämfört med mogna marknader.

Rezidors pipeline på över 20 000 rum är en av de största i branschen och motsvarar ungefär 30 procent av det befintliga rumsbeståndet (medan branschgenomsnittet ligger på 20 procent). Den består endast av management- och franchiseavtal och kommer att öppna inom de närmaste tre eller fyra åren. När rummen öppnats kommer Rezidors EBITDA-marginal öka med 2 till 2,5 procentenheter. Därigenom stöds Rezidors mål om en EBITDA-marginal på 12 procent över en konjunkturcykel.

Rezidors övergripande mål fram till 2015 är att ha över 400 hotell med 100 000 rum i drift och ytterligare över 100 hotell och 20 000 rum under utveckling i sammanlagt 75 länder.

+ 47 9488 1861, angelica.montez@rezidor.com

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och ingår i Carlson Rezidor Hotel Group, en av världens tio största hotellkedjor. Koncernen har 427 hotell med över 93 000 rum i drift och under utveckling i 69 länder. Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt Club Carlsons bonusprogram för stamgäster. Rezidor utvecklar och driver även det nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni.

I november 2006 noterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis, USA, är den största aktieägaren. Huvudkontoret för Rezidors bolagsledning ligger i Bryssel, Belgien. För mer information, besök:

www.rezidor.com och www.carlsonrezidor.com