Rezidor är världens mest etiska företag 2012

- Hotellkoncernen mottar prestigefylld utmärkelse för tredje året i rad

Rezidor Hotel Group, ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, med och medlem i koncernen Carlson Rezidor Hotel Group, har ännu en gång utsetts till världens mest etiska företag. Den amerikanska tankesmedjan Ethisphere Institute har för tredje året i rad gett utmärkelsen till Rezidor för fortsatt genuint etiskt ledarskap. Hedersmiddagen gick av stapeln i New York City igår där även Madeleine K. Albright, den före detta amerikanska utrikesministern, deltog.

"Vi är mycket stolta över att vi har upprätthållit vår status som ett av världens mest etiska företag ända sedan 2010. Vi arbetar långsiktigt för ansvarsfullt företagande. Vi omvandlar ord om etiska arbetssätt till handling, vi skapar innovativa idéer till fördel för allmänheten och höjer ribban för standarder inom vår bransch", säger Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd.

Världens mest etiska företag utsågs i år för sjätte året och det fanns ett stort antal nomineringar och ansökningar från företag i fler än 100 länder och 36 branscher. Metoden för att tilldela utmärkelsen innefattar granskning av etikkoder, historik för rättstvister och myndighetsbrott, utvärdering av investeringar i innovationer och hållbart företagande, granskning av aktiviteter utformade för att förbättra företagets medborgaransvar samt undersökning av nomineringar från verkställande chefer, branschkollegor, leverantörer och kunder. "Årets vinnare vet att ett starkt etiskt program är en huvudkomponent i en framgångsrik affärsmodell och de fortsätter att syna sina etiska standarder i sömmarna för att hålla jämna steg med ständigt föränderliga regelverk", säger Alex Brigham, Executive Director för Ethisphere.

Rezidor Hotel Group – Radisson Blu Hotels & Resorts, Sverige

Det starka varumärket Radisson Blu Hotel & Resorts driver i dagsläget 230 hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA). Det förstklassiga hotellmärket har bland annat 51 projekt som står under utveckling. Några av hotellkedjans stjärnor att nämna: För hotell, Stockholm är Radisson Blu Royal Viking Hotell ett förstklassigt hotell att nämna. För hotell, Göteborg är Radisson Blu Scandinavia Hotell Göteborg ett utmärkt hotell att nämna och för hotell, Uppsala är Radisson Blu Hotel, Uppsala ett utmärkt exempel.

Rezidors koncernomfattande program för ansvarsfullt företagande startades redan 1989. Förutom respekt för sociala och etiska frågor inom företaget fokuserar programmet även på gästers och medarbetares hälsa och säkerhet samt en minskad negativ påverkan på miljön. Programmet för ansvarsfullt företagande är obligatoriskt för alla anställda och hotell. Det återspeglas även i "Always Care"-mottot inom Rezidors välkända säkerhets- och skyddsprogram "TRIC=S". Koncernen stödjer välgörenhetsorganisationer som t.ex. World Childhood foundation, samarbetar med stora aktörer inom ansvarsfullt företagande så som World Cleanup 2012 samt har undertecknat internationella initiativ som t.ex. FN:s Global Compact och Caring for Climate. En av de senaste utvecklingarna inom programmet för ansvarsfullt företagande är det femåriga energisparande programmet "Think Planet".

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen. Koncernen har en portfölj med fler än 425 hotell i drift och under utveckling med fler än 93 000 rum i över 65 länder. Rezidor driver varumärkena Radisson Blu Hotels & Resorts och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika  samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Rezidor utvecklar och driver även det nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni. Rezidor är medlem i Carlson Rezidor Hotel Group, en av de tio största hotellkoncernerna i världen.

För mer information om Rezidor, besök www.rezidor.com och www.carlsonrezidor.com

Om Ethisphere Institute:

Det forskningsbaserade Ethisphere® Institute är en ledande internationell tankesmedja som ägnar sig åt att skapa, utveckla och dela de bästa arbetssätten inom affärsetik, företags sociala ansvar, korruptionsbekämpning och hållbarhet. Ethisphere Magazine publicerar den globalt erkända listan över världens mest etiska företag, World’s Most Ethical Companies Ranking™, som ges ut varje kvartal av institutet. Ethisphere tillhandahåller det enda tredje parts-intygandet av efterlevnadsprogram och etiska kulturer och innefattar: Ethics Inside® Certification, Compliance Leader Verification™ och Anti-Corruption Program Verification™. Institutets förnämsta affärsmedlemskap, Business Ethics Leadership Alliance™, är ett forum för affärsetik som omfattar fler än 100 ledande företag, universitet och institutioner som kollektivt använder sina erfarenheter, expertis och innovativa sätt för att hantera utmanande efterlevnadssituationer.

Mer information om Ethisphere Institute samt om deras rangordningsprojekt och medlemskap finns på www.ethisphere.com.