Rezidor har tecknat avtal för Radisson Blu Hotel Mersin i Turkiet

Rezidor Hotel Group, ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, har tecknat avtal för Radisson Blu Hotel Mersin i Turkiet. Hotellet, som tidigare var känt som "Taksim", kommer att ha 246 rum och får nytt varumärke under det fjärde kvartalet 2011.

"Turkiet är en mycket viktig tillväxtmarknad för oss – landet har en stark ekonomi och ambitiösa utvecklingsplaner. Vi ser fram emot att ytterligare stärka vår portfölj i denna tillväxtregion", säger Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd. Efter att ha etablerat sig både i huvudstaden Ankara och i den kommersiellt viktiga staden Istanbul har Rezidor utvidgat sin verksamhet till Cesme, Antalya och nu Mersin.

Radisson Blu Hotel Mersin är ett verkligt landmärke. Hotellet ligger på översta våningen i det 52 våningar höga Mersin Tower, den näst högsta byggnaden i Turkiet, som ligger väl synlig. Alla rum har en fantastisk utsikt över staden Mersin och över Medelhavet.

Hotellet har helrenoverats under det senaste året och har fått en unik, sofistikerad och minimalistisk design av Eren Talu, en av Turkiets mest kända inredningsarkitekter. Hotellet har 190 rum med välkänd Radisson Blu-service som kostnadsfri tillgång till bredband, samt 56 sviter – inklusive tre eleganta presidentsviter på över 100 kvadratmeter vardera. Ytterligare service innefattar två restauranger, 1 700 m2 mötesutrymme samt ett spa.

Mersin ligger på Turkiets sydkust och är en dynamisk och ekonomiskt mångfaldig stad – en viktig länk mellan Europa och Mellanöstern. Staden har en enorm hamn och ett frihandelsområde som är det största i regionen och som har lockat flera olika internationella företag. Tack vare sitt kustläge, kulturella sevärdheter och ett behagligt klimat är staden även ett populärt regionalt turistresmål.

Radisson Blu i Sverige

Rezidor Hotel Group har tillsammans med hotellkedjan Carlson lanserat ett nytt förmånsprogram för små- och medelstora företag. Förmånsprogrammet omfattar flera av Rezidor Hotel Gorups hotellkedjor, däribland hotellkedjan Radisson Blu. Medlemmarna samlar in poäng för varje hotellvistelse och kan sedan få gratis övernattning på exempelvis Radisson Blu hotell i Malmö eller Radisson Blu hotell på Arlanda.

+ 47 9488 1861, Angelica.Montez@Rezidor.com

Radisson Blu Hotels & Resorts (tidigare Radisson SAS Hotels & Resorts), som är en del av Rezidor Hotel Group, står för en modern och exklusiv hotellupplevelse med förstklassig service. Radisson Blu har mottagit flera utmärkelser som Bästa Hotellkedja och har uppmärksammats för sin ”Yes I Can” serviceanda och sin "100% Guest Satisfaction Guarantee". I september 2005 initierade Radisson Blu Hotels & Resorts som första internationella hotellkedja kostnadsfritt bredband på samtliga hotell. Radisson Blu har idag över 260 hotell i drift eller under uppbyggnad i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Om Rezidor Hotel Group Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen. Koncernen har drygt 90 000 rum  och fler än  415 hotell i drift och under utveckling i  över 60 länder. Rezidor driver varumärkena Radisson Blu Hotels & Resorts och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt Club Carlsons förmånsprogram för stamgäster. Rezidor utvecklar och driver även det nya livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni. I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med bas i Minneapolis (USA), är största aktieägare. Huvudkontoret för Rezidors bolagsledning finns i Bryssel, Belgien. För mer information besök: www.rezidor.com