Rezidor utser Wolfgang M. Neumann som koncernchef & vd att efterträda Kurt Ritter

Ledarskapsförändringen sker den 1 januari 2013

Bryssel/Minneapolis, 27 september 2012: Hotellgruppen Rezidor tillkännagav idag utnämningen av Wolfgang M. Neumann som koncernchef och verkställande direktör med tillträde den 1 januari 2013. Neumann tjänstgör idag som Rezidors vice koncernchef och operativ chef. Han efterträder Kurt Ritter, koncernchef och vd sedan 1989, som går i pension vid årsskiftet.

"Det är med glädje vi meddelar den planerade övergången till Wolfgang M. Neumann som ny koncernchef och vd. Han är en hotellvärd med internationell erfarenhet som kommer att ytterligare stärka Rezidors ställning som branschledande och värdefull medlem i Carlson Rezidor Hotel Group – med fortsatt fokus på vinstgenerering och lönsam tillväxt", sa Trudy Rautio, ordförande i Rezidors styrelse och Carlsons koncernchef och vd.

Rautio tillade: "Kurt Ritter är en av hotellbranschens stora ledare. Vi är tacksamma för den roll han har spelat i Rezidors utveckling i över två decennier och som gjort det till ett av de snabbast växande hotellföretagen. På senare tid har han kraftigt bidragit till Carlson Rezidor Hotel Groups integrering, vilket har gjort hotellgruppen till en av världens största och mest dynamiska." Rautio påpekade att Ritter kommer
att vara ett fortsatt stöd för Wolfgang M. Neumann som rådgivare under en övergångsperiod på tre månader från och med den 1 januari 2013 och efter detta fortsätta att verka som Rautios strategiska rådgivare.

Kurt Ritter (65) har haft en av hotellnäringens längsta tjänstgöringstider som vd. Under hans ledarskap växte Rezidors portfölj till mer än 430 hotell med 95 000 rum i drift och under utveckling i 70 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika. När han meddelade ledarskiftet sa Ritter, "Jag har haft lyckan att leva min dröm. Jag ville alltid bli hotellvärd och under 35 fantastiska år har jag fått chansen att träffa inspirerande människor och förhandla fram spännande avtal, och jag har alltid trivts med att arbeta inom servicebranschen."

Ritter föddes 1947 i sina föräldrars hotell i Schweiz och han har en examen från den prestigefulla École Hôtelière de Lausanne. Några höjdpunkter i hans karriär hos Rezidor är masterfranchiseavtalet med Carlson Hotels Worldwide som skapade Radisson SAS under 1994 och avtalet med Carlson under 2002 för att utveckla varumärkena Country Inns & Suites, Park Inn och Regent i Europa, Mellanöstern och Afrika. 2005 undertecknade Ritter ett globalt licensavtal med Missoni i syfte att utveckla och driva livsstilshotellkedjan Hotel Missoni. 2006 ansvarade han för Rezidors första introduktion på Stockholmsbörsen. I september 2012 skrev Ritter under ett Strategic Alliance-avtal med Regent Hotels & Resorts (RHR) för att återigen arbeta med lyxsegmentet och driva Regent-hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika (RHR hade köpt varumärket och företaget från Carlson och Rezidor 2010).

Wolfgang M. Neumann har arbetat hos Rezidor sedan maj 2011. Han förbereder sig nu på ta sig an rollen som vd och säger: "Det är en ära att få efterträda Kurt Ritter, och jag ser fram emot att leda Rezidor i vår ambitiösa strategi Route 2015. Vi kommer att fortsätta att fokusera på att uppfylla våra gästers, ägares och aktieägares behov medan vi bygger vidare på vårt dynamiska företags unika kultur."

Genom Route 2015 – ett omfattande program som lanserades i december förra året – siktar Rezidor på att öka sin EBITDA-marginal med sex till åtta procent innan år 2015. Strategin sätter stark fokus på inkomstgenerering som exempelvis globala strategiska partneraktiviteter med Carlson, kostnadsbesparande initiativ, snabbare program för tillgångshantering och ytterligare tillväxt av den avgiftsbaserade hotellportföljen, med fokus på tillväxtmarknader som Ryssland/OSS och Afrika.

Biografisk information om Wolfgang M. Neumann

Wolfgang M. Neumann (50) är född i Österrike. Han fick sin utbildning vid Institute of Hotel and Tourism Management i Klessheim, Österrike och har genomfört högre chefskurser vid INSEAD Management School i Frankrike och Cornell University, Ithaca, N.Y. . Han har tillbringat över 20 år på Hilton Hotels & Resorts och har haft olika tjänster inom drift och koncern som t.ex.: chef för Storbritannien och Irland samt chef för Europa och Afrika. Innan han började på Rezidor var han vd för Arabella Hospitality Group i München, Tyskland. Han är gift och har tre barn.

Rezidor i Sverige

Park Inn by Radisson och Radisson Blu är Rezidors framgångsrika hotellvarumärken. Radisson Blu, som är ett förstklassigt varumärke, har flera av sina hotell i Stockholm, bland annat Radisson Blu Royal Viking Hotell, Stockholm. Hotellet är beläget vid Centralstationen och Cityterminalen, erbjuder ett bekvämt boende samt förstklassig service. I Göteborg, finns det eleganta hotellet med sina 36 lyxiga sviter, nämligen Radisson Blu Scandinavia Hotell, Göteborg. Park Inn by Radisson är en mellanklasskedja, med fokus på bekvämlighet, färgglad inredning och sitt djärva restaurangkoncept. I Stockholm finns bland annat Park Inn by Radisson Stockholm Hammarby Sjöstad Hotell, i den nybyggda och trendiga stadsdelen Hammarby Sjöstad. I studentstaden Uppsala finns möjlighet att boka konferens på Park Inn by Radisson Uppsala Hotell och i sydliga Malmö ligger Park Inn by Radisson Malmö, Hotell, perfekt beläget i Västra Hamnen, med Turning Torso som sin närmsta granne.

För mer information, kontakta:

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, christiane.reiter@rezidor.com

Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, renu.snehi@rezidor.com

Rezidor Hotel Group är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen och medlem i Carlson Rezidor Hotel Group. Koncernen har en portfölj med fler än 430 hotell i drift och under utveckling och med 95 000 rum i 70 länder.

Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson i Europa, Mellanöstern och Afrika, samt Club Carlsons förmånsprogram för återkommande hotellgäster. Ett exempel på Radisson Blus stoltheter är Radisson Blu Resort & Spa, Golden Sands för hotell i Malta. Rezidor utvecklar och driver även livsstilsvarumärket Hotel Missoni under ett världsomspännande licensavtal med det legendariska italienska modehuset Missoni.

I november 2006 börsnoterades Rezidor på Stockholmsbörsen. Carlson, ett privatägt, globalt hotell- och reseföretag med huvudkontor i Minneapolis (USA), är största aktieägare.

Rezidor Hotel Groups bolagsledning finns i Bryssel, Belgien.

För mer information, besök www.rezidor.com