SAS hotellkedja Park Inn öppnar idag i St Petersburg

Report this content

Hotellkedjan Park Inn, som ingår i Rezidor SAS Hospitality, tar idag över driften av Pulkovskaya Hotel i Rysslands andra stad St Petersburg. Hotellet, som har 840 rum, får namnet Park Inn Pulkovskaya. Detta är Rezidor SAS andra hotell i St Petersburg. Radisson SAS Royal Hotel, beläget på paradgatan Nevsky Prospekt, öppnade för 5 år sedan. Bägge fastigheterna ägs av norska Wenaas Group. Övertagandet av Park Inn Pulkovskaya ligger i linje med Rezidor SAS expansionsstrategi som under 2006 fortsätter med stärkt fokus på affärsutveckling i Ryssland, Baltstaterna och Östeuropa. Idag har företaget 6 hotell i Ryssland och har nyligen signerat två nya kontrakt i Moskva och ett i Rostov-on-Don. Rezidor SAS planerar en omfattande renovering av Park Inn Pulkovskayas gästrum samt allmänna områden och konferenslokaler. För den nya rumsdesignen svarar göteborgsbaserade inredningsarkitekten Christian Lundwall. Park Inn Pulkovskaya erbjuder möteslokaler med bland annat kongresshall för 600 delegater, 8 konferensrum med plats för 10-60 personer, utställningsområden samt bankettfaciliteter och bankettsal. Hotellet har ett flertal restauranger. Bayerska restaurang-mikrobryggeriet Paulaner har sin största restaurang på Park Inn Pulkovskaya, bland annat bryggs färsköl direkt i restaurangen. Andra faciliteter inkluderar ett business centre, lobbybar som är öppen dygnet runt, skönhetssalong samt en fitnessclub med pool och bastu. Park Inn Pulkovskaya är beläget vid Victory Square i St Petersburg, nära Pulkovo International Airport och omgivet av Moskovsky Prospekt, arkitektoniska monument från 1800-talet, parker, breda avenyer, shopping, restauranger och biografer. I mars månad öppnade Park Inn sitt första hotell i Ryssland i Ekaterinburg, och nyligen signerades ännu ett managementkontrakt för ett Park Inn i Ryazan, planerat att öppna under sista kvartalet i år.