BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI - DECEMBER 2007

Rezidors finansiella rapport för 2007 visar rekordvinst och rekordmånga nya hotell

Rezidor Hotel Group har publicerat sin finansiella rapport för 2007 och redovisar ett starkt år.

– Vi rapporterar en rekordvinst och rekordmånga nya hotell. Helåret visar en stadig ökning av EBITDA-marginalen, främst beroende på den fortsatt starka RevPAR-utvecklingen, högre avgiftsintäkter från hotell under managementavtal och bättre marginaler vid hotell i uppstartsfasen, säger Kurt Ritter, Rezidors VD och Koncernchef.

– Justerad EBITDA för helåret uppgick till 83,5 MEUR.Det innebär en ökning med närmare 40% jämfört med 2006 och EBITDA-marginalen förbättrades med två procentenheter till 10,6%, förklarar Kurt Ritter. Vinsten före skatt nästan fördubblades till 63,9 MEUR och vinsten efter skatt ökade med 58% till 45,7 MEUR.

Rezidor rapporterar dessutom att företaget tecknat avtal om rekordmånga nya hotell, nämligen 53 nya hotell motsvarande totalt 8 937 rum. Koncernens portfölj inkluderar nu 322 hotell i drift och under utveckling med totalt 65,840 rum. Bland höjdpunkterna under 2007 kan nämnas undertecknandet av det 200:e Radisson-hotellet och det 100:e Park Inn-hotellet.

– Jag är också stolt över den mycket prestigefyllda utmärkelsen J.D. Power Award till våra varumärken Radisson SAS och Park Inn, som båda hade de mest nöjda gästerna enligt 2007 års European Guest Satisfaction Index, säger Kurt Ritter.

– Med tanke på osäkerheten i den globala ekonomin är det svårt att förutse marknaden under 2008. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna nå vårt mål att ta 20 000 nya rum i drift mellan 2007 och utgången av 2009 och vi bedömer också att den förändring som vi håller på att göra i vår affärsmodell, som grundar sig på mer avgiftsbaserade intäkter, kommer att fortsätta att stödja målet för vår EBITDA-marginal, avslutar Kurt Ritter.

Den fullständiga finansiella rapporten bifogas som pdf och finns också på www.rezidor.com

För ytterligare information:
The Rezidor Hotel Group