Förändringar inom Park Inn i Sverige

Rezidor Hotel Group tillkännager förändringar gällande samarbetet med Winn Hotels rörande Park Inn i Sverige. De två parterna har förlängt kontrakten för två Park Inn-hotell, i Uppsala (94 rum) samt Solna (246 rum). Samtidigt har bägge parter gemensamt beslutat att inte förlänga kontrakten för Park Inn-hotellen Bergmästaren/Falun, Gävle, Haninge och Karlskrona. Kontrakten för de tre herrgårdshotellen Bjertorp Slott, Högbo och Såstaholm kommer ej heller att förlängas. Samtliga hotell (totalt 726 rum) har franchisekontrakt med liten finansiell påverkan på Rezidors omsättning och lämnar Rezidors system den sista april 2008. Dessa förändringar bäddar för att Park Inn nu renodlas för vidare tillväxt.

”Vårt samarbete med Winn Hotels inleddes 2003 och under de senaste åren har vi nått vårt gemensamma mål att etablera och utveckla varumärket samt ta marknadsandelar inom detta segment i Sverige,” säger Kurt Ritter, koncernchef och vd Rezidor. ”Men bägge parter insåg att särskilt herrgårdshotellen inte riktigt passade in i Park Inns profil. Vi kommer nu att koncentrera oss på de två viktiga hotellen i Uppsala och Solna, och vidare definiera möjliga gemensamma projekt.”

Park Inn är ett strategiskt viktigt varumärke för Rezidors vidare utveckling i Sverige. ”Park Inn är vårt snabbast växande varumärke. Det lanserades 2003 och vi har redan kontrakterat 100 hotell på samtliga våra marknader”, fortsätter Kurt Ritter. ”Sverige är vår hemmamarknad och vi har flera flaggskepp under utveckling här.”

Renodlingen av varumärket gör Park Inn än mer attraktivt för såväl gäster som hotelloperatörer, och med de nya projekten i Sverige blir Park Inn en tung aktör på marknaden. 2010 öppnar Rezidor ett Park Inn & Congress Centre i hjärtat av Stockholm (420 rum samt ett kongresscenter med plats för upp till 3,000 delegater), och 2009 öppnar Park Inn Hammarby med 177 rum medan Park Inn Malmö i Västra Hamnen följer 2010 med 220 rum. Dessutom har Rezidor ytterligare två Park Inn-hotell under utveckling i Norge, Park Inn Oslo (119 rum) samt Park Inn Norefjell (140 rum).

Rezidor fortsätter att satsa på affärsutveckling i Sverige och Skandinavien för kedjorna Park Inn och Radisson SAS, och har stärkt sitt team genom att anställa en Director Business Development baserad i Stockholm.