• Rezidor/

Första internationella hotellet i mellanprisklass öppnar i Mecka Rezidor planerar ett tredje Park Inn i Saudiarabien

Första kvartalet 2009 tar Rezidor Hotel Group hotell sin fräscha och dynamiska hotellkedja i mellanprisklassen, Park Inn, till den heliga staden Mecka. Al Diyafa Park Inn Makkah ligger i området Al Zahir, omkring tre kilometer från profetens moské al-Haram. Med hotellet får Rezidor ytterligare 221 rum i sin portfölj. Fram till 2009 ska koncernen öppna totalt 20 000 nya rum. Al Diyafa Park Inn Makkah får också restaurang, lobby lounge, affärscentrum, sju sammanträdesrum, två innergårdar, gym och 103 parkeringsplatser.

– Saudiarabien är en av våra stora tillväxtmarknader. Förra året besökte över två miljoner pilgrimer den heliga staden under högsäsong. Religiös turism blir vårt huvudsakliga fokus, men vi satsar också på den växande företagsmarknaden, säger Jean-Marc Busato, Area Vice President vid Rezidor Hotel Group.

Det första Park Inn i Mellanöstern öppnar i östra delen av Saudiarabien i slutet av 2007. Park Inn Al Khobar med 148 rum ligger intill shopping- och affärsdistrikten och bara en timmes bilväg från Bahrain. Ytterligare en anläggning ska enligt planerna öppna i Olaya, Riyadh, med 252 rum och ett stort antal sammanträdeslokaler.

– Vi har fått en god inblick i den saudiarabiska marknaden och ser att det finns en efterfrågan på bra och prisvärt boende i mellanprissegmentet för vana resenärer, säger Jean-Marc Busato.

Park Inn är utformat för att erbjuda det som krävs för en skön hotellupplevelse. Rezidor driver i dag 84 hotell i kedjan Park Inn med över 14 800 rum. Koncernen planerar en omfattande tillväxt för varumärket i stadskärnor, förorter och större besöksorter i Europa, Afrika och Mellanöstern.

Siffror och fakta
Anläggning: Park Inn Al Diyafa Park Inn Makkah (ska öppnas)
Antal rum: 221

Rezidor planerar att öppna 20 000 rum fram till 2009.