Rezidor anländer till Etiopien: Nytt Radisson i Addis Abeba

Rezidor Hotel Group har kontrakterat ett nytt Radisson-hotell i huvudstaden Addis Abeba. Hotellet får 209 rum och beräknas öppna under sista kvartalet 2009. ”Med detta kontrakt lägger vi till ännu ett nytt land till vår portfölj och vi har nu hotell i 52 länder inom EMEA”, säger Kurt Ritter, koncernchef och vd för Rezidor. ”I Mellanöstern och Afrika har vi idag 47 hotell med nästan 11,500 rum i drift och under utveckling.”

Det nya hotellet, som ägs av The Emerald Addis Hotels plc, är beläget i den kommersiella och diplomatiska delen av Addis Abeba, nära Afrikanska Unionen. Radisson Hotel Addis Ababa kommer erbjuda en heldagsrestaurang, lounge och bar, möteslokaler samt fitness och wellnesscenter.

Addis Ababa är Etiopiens största stad med närmare 3 miljoner invånare, med tillsammans omkring 80 nationaliteter och nästan lika många språk. Staden, som ligger på 2 200 meters höjd, grundades av kejsaren Menelik II i slutet av 1800-talet. Addis Abeba bjuder på många sevärdheter, bland annat Etiopiska Nationalmuséet, Merkato (Afrikas största marknadsplats), många moskéer och katedraler samt världens största prefabricerade byggnad; Shengo Hall.

Hotell: Radisson Hotel Addis Ababa (skall öppna)
Antal rum: 209

Mellan 2007 och 2009 avser Rezidor att öppna totalt 20,000 nya hotellrum.