Rezidor anställer ny Director Responsible Business

Rezidor Hotel Group har anställt Catherine Rubbens som Director för sociala och miljörelaterade frågor. Catherine är holländska och har över 15 års internationell erfarenhet inom Corporate Social Responsibility (CSR) och hållbar utveckling. Hennes tidigare erfarenheter inkluderar Director of Products & Services, CSR Europe som är Europas ledande nätverk inom CSR. Hon har också varit miljökonsult vid C21 i London, Junior Professional Officer vid FN och dess Economic and Social Affairs, Division for Sustainable Development i New York, Associate Expert Environmental Economist vid FN’s konferens om Handel och Utveckling i Genève, och konsult för Environmental Resources Management i Nederländerna och Storbritannien.

Catherine ersätter Pia Heidenmark-Cook, Vice President Responsible Business för Rezidor, som lämnar företaget för att satsa på nya utmaningar. Pia började på Rezidor 2001 och har etablerat koncernens RB-program i Europa, Mellanöstern och Afrika. Sedan 2003 har Pia också suttit som ordförande för ledningsgruppen för IBLF’s Tourism Partnership.

”Jag är mycket ledsen att Pia lämnar oss men önskar henne allt gott och lycka till med nya utmaningar. Hon har varit den drivande kraften bakom vårt RB-program och har åstadkommit stora förändringar i såväl Rezidors som den internationella hotellbranschens sätt att se på och arbeta med Corporate Social Responsibility”, säger Kurt Ritter, koncernchef och vd Rezidor. ”Samtidigt är jag mycket stolt över att få välkomna en så erfaren förespråkare och representant för CSR som Catherine Rubbens till vårt snabbt växande företag. Denna utnämning understryker vårt kontinuerliga arbete med att bidra till ett välmående samhälle och en sund miljö.”

Rezidor var ett av de första hotellföretagen i världen att etablera ett dedikerat program för Responsible Business. Sedan 2001 har medarbetare på alla Rezidors hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika genomgått utbildning inom flera aspekter av Responsible Business. Rezidor är också ett av världens första hotellföretag att erbjuda alla sina gäster möjligheter till klimatneutralisering. Rezidor har varit verksamt inom CSR sedan mitten av 90-talet och har tilldelats flera priser för sitt miljöarbete, inklusive Worldwide Hospitality Award 2004. Rezidor är medlem i och för närvarande ordförande för IBLF’s Tourism Partnership. I september 2007 etablerade Rezidor ett nytt samarbete med World Childhood Foundation, som grundades 1999 av H.M. Drottning Silvia.