• Rezidor/

Rezidor kontrakterar hotell nummer 200 för Radisson samt signerar det 50:e kontraktet under 2007

Rezidor Hotel Group har signerat hotell nummer 200 för Radisson – Radisson Hotel Jumeirah Dubai öppnar i slutet av 2009 och adderar 240 rum till Rezidors portfölj. ”Att ha tvåhundra hotell i drift och under utveckling är en milstolpe i vår historia”, säger Kurt Ritter, koncernchef och vd Rezidor. ”Det första Radisson SAS-hotellet öppnade 1960 i Köpenhamn, och när det gäller tillväxt och service är Radisson idag en av de ledande förstaklasskedjorna i Europa, Mellanöstern och Afrika.”

Radisson är särskilt känt för sitt stora antal så kallade ”new breed” hotell, nybyggda hotell med modern och spektakulär arkitektur och design som väl möter behoven hos dagens livsstilsorienterade och sofistikerade resenärer.

Samtidigt har Rezidors Business Development team signerat det femtionde kontraktet hittills i år. Park Inn Sadu, Moskva som får 118 rum och beräknas öppna i början av 2008, är hotellet som slår rekordet. ”Detta har varit ännu ett framgångsrikt år för oss”, säger Kurt Ritter. ”Vårt mål är att öppna 20,000 nya rum mellan 2007 och 2009, och vi har redan säkrat 85% av dessa.”

Radisson Hotel Jumeirah Dubai blir beläget i den viktigaste delen av Jumeirah Beach (med utsikt över ”The Palm”), inom den fria zonen i Dubai Media City där Radisson också driver Radisson SAS Hotel Dubai Media City. Kedjans tredje Radisson i staden är Radisson SAS Dubai Deira Creek, och ett fjärde hotell är under utveckling. Denna tunga närvaro kommer att öka kännedomen om varumärket i Mellanöstern, samt generera synergier inom försäljning och marknadsföring. Förutom 240 rum och sviter kommer nya Radisson Hotel Jumeirah Dubai erbjuda två panoramarestauranger på 37:e våningen, 13 möteslokaler, pool, fitness och wellnessfaciliteter samt en bankettsal. Hotellet är beläget fem minuter från stranden och 20 minuter från den internationella flygplatsen.

Park Inn Sadu, Moskva är beläget mitt i hjärtat av den ryska huvudstaden, bara en kilometer från Kreml och 1,5 kilometer från Röda Torget. Intill hotellet med 118 rum ligger Europakommissionens kontor, och intilliggande kvarter rymmer även många ambassader. Faciliteter på hotellet inkluderar en restaurang och en bar.

Hotell: Radisson Hotel Jumeirah Dubai; Park Inn Sadu, Moskva (skall öppna)
Antal rum: 240 + 118 = 358

Mellan 2007 och 2009 avser Rezidor att öppna totalt 20.000 nya hotellrum.