Rezidor lägger till tre nya länder i sin växande portfölj

Hotellkoncernen Rezidor, som är ett av världens snabbast växande företag, lägger till tre nya länder i sin portfölj och är nu verksamt i 58 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika. Rezidor kommer att öppna Radisson Blu Hotel Lusaka i Zambia (tredje kvartalet 2009, 142 rum), Radisson Blu Hotel Skopje i Makedonien (första kvartalet 2011, 210 rum) och Radisson Blu Hotel Luanda i Angola (första kvartalet 2012, 257 rum). ”Vi är särskilt stolta över att få utvidga vår verksamhet till två länder i Afrika. Rezidor har för närvarande 25 hotell med nästan 6 000 rum i drift och under utveckling i Afrika. Den här växande regionen är ett av våra viktigaste utvecklingsområden”, kommenterar Kurt Ritter, Rezidors VD.

Radisson Blu Hotel Lusaka är redan under uppbyggnad och ligger i ett prestigefyllt affärsdistrikt i Zambias huvudstad Lusaka. Hotellet ligger bredvid det internationella konferenscentrumet Mulungushi och mittemot shopping- och nöjesanläggningen Arcades. Utöver 142 rum kommer hotellet att omfatta en Rezidor-restaurang, en bar, fem konferens- och mötesrum, en balsal, en pool med bar och soldäck, en wellness-avdelning och ett kasino.

Radisson Blu Hotel Skopje kommer att ligga i ett av de mest moderna och aktiva områdena i Makedoniens huvudstad. Hotellet kommer att ingå i en anläggning som även inkluderar bland annat ett köpcentrum på 50 000 kvadratmeter och förstklassiga kontorslokaler på 16 000 kvadratmeter. Hotellet omfattar 210 rum, två restauranger, en bar, över 700 kvadratmeter konferens- och bankettlokaler och en wellness- och spa-avdelning. Skopjes historiska centrum ligger på gångavstånd från hotellet.

Radisson Blu Hotel Luanda kommer att ha en framträdande plats vid stranden i det centrala affärsdistriktet nära prestigefyllda Ilha de Luanda. Några av de 257 rummen kommer att ha en dramatisk utsikt över Atlanten och andra kommer att vetta ut mot Luanda Bay. Hotellet passar perfekt för konferenser med över 1 000 kvadratmeter möteslokaler, flera restauranger med utomhusterrasser, en pool och ett gym med spa.