Rezidor presenterar Park Inn Tete, Moçambique

Rezidor Hotel Group, som är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, stärker sin portfölj i Afrika ytterligare: Koncernen presenterar Park Inn Tete i Moçambique. Anläggningen har 116 rum och ska enligt planerna öppna under det fjärde kvartalet 2010. Rezidors portfölj på den afrikanska kontinenten omfattar nu nära 30 hotell och 6 855 rum i drift och under utveckling. ”Detta är vårt andra hotell i Moçambique, under andra kvartalet 2010 kommer vi även att öppna Radisson Blu Hotel, Maputo”, säger Kurt Ritter, koncernchef och vd för Rezidor. "Moçambiques ekonomi har gjort ansenliga framsteg de senaste åren, och vi ser en enorm potential i det här landet.” ”Vi tycker det är spännande att bli partner med Rezidor och deras snabbt växande mellanklassvarumärke Park Inn. Våra företag har en gemensam vision som kommer att göra Park Inn-hotell till hotellvalet framför andra i mellanklasskategorin i Moçambique i framtiden”, säger Mhamud Charania från CR Holdings, ägare till Park Inn Tete. ”Vi är väldigt entusiastiska över att kontraktera det första Park Inn-hotellet med CR Holdings, en av Moçambiques ledande koncerner för fastighetsutveckling som fokuserar på att utveckla hotellindustrin och affärs- och bostadskomplex som främjar både turistnäringen och stödjer företagsklimatet i Moçambique”, tillägger Andrew McLachlan, Rezidors Vice President Business Development Africa and Indian Oceans Islands. Tete är ett av Afrikas viktigaste gruvområden och ligger utmed Zambezi-flodens bädd i nordvästra Moçambique. Park Inn Tete kommer att vara ett av de första internationella hotellen i staden. Förutom 116 moderna och färgglada rum kommer det nya hotellet att erbjuda en restaurang som är öppen hela dagen, en lobbybar, ett gym och en underbar utomhuspool och terrass. Det 12 hektar stora bebyggelseområdet som omger byggnaden kommer att inbegripa bostads- och affärsområden. Tete har alltid varit ett regionalt nav som ursprungligen etablerades som ett viktigt swahiliskt handelscentrum. När portugiserna anlände 1531 blev Tete centrum för handeln med elfenben och guld. Sedan de krig som plågade Moçambique under större delen av de gångna årtiondena upphörde har gruvrelaterade investeringar skjutit i höjden. Området är känt för sina stora tillgångar på hårt kokskol av hög kvalitet som används för att tillverka järn och stål. Flera olika internationella operatörer från Europa, Nordamerika och Asien är redan etablerade i staden.