Rezidor presenterar Park Inn Wroclaw, Polen

Rezidor Hotel Group, som är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, presenterar Park Inn Wroclaw i Polen. Mellanklassanläggningen kommer att ha 206 rum och ska enligt planerna slå upp dörrarna i början av 2012 - precis i tid för UEFA:s europeiska fotbollsmästerskap där Polen och Ukraina kommer att vara värdnationer för finalen. ”Detta är vårt andra Park Inn-hotell i Polen efter Park Inn Krakow”, säger Kurt Ritter, koncernchef och vd för Rezidor. ”Därmed kommer vår portfölj i Östeuropa nu att omfatta 75 hotell med 18 000 rum i drift och under utveckling - ett tydligt tecken på vårt engagemang i denna tillväxtregion.” ”Vi är väldigt glada och stolta över vårt samarbete med en internationellt erkänd hotellkedja”, tillägger Miroslaw Nelle, grundare och ägare av Nelle General Construction Company som äger hotellet. ”Vi är övertygade om att det nya Park Inn kommer att bli en framgång för båda företagen och att det kommer ha en positiv inverkan på hotellutvecklingen i Wroclaw.” Wroclaw (Breslau) är en vacker stad med böhmiska, österrikiska och preussiska influenser - det mest berömda arkitektoniska och kulturella mästerverket är det storslagna marknadstorget. Staden ligger vid floden Oder och de idylliska omgivningarna bjuder bland annat på 12 öar, 130 broar och flera olika parker. Wroclaw-entusiaster är i gott sällskap: Pablo Picasso sa att rekonstruktionen av staden efter kriget var en stark inspirationskälla, och de brittiska historikerna Norman Davies och Roger Moorhouse använde Wroclaw som modell för sin mycket läsvärda Microcosm: A Portrait of a Central European City (2003). Men Wroclaw är inte bara en vacker fasad: Den är Polens fjärde största stad och regionens viktigaste knutpunkt för industri, kommersiell verksamhet och utbildning. Samtidigt är staden ett livligt kulturellt centrum med flera olika teatrar, några större festivaler, och ett sprudlande nattliv. Wroclaw är också en betydande studentstad. Park Inn Wroclaw kommer att ha nytta av sin placering längs med en av huvudlederna som går in till stadens centrum och nära en internationell genomfartsväg till Katowice, Krakow, Berlin och Tjeckien, man kan inte missa det. Park Inn Wroclaw kommer att vara det första hotellet med internationellt varumärke utmed södra infarten till Wroclaw och det kommer även att vara det hotell som ligger närmast Mikolaj Koperniks internationella flygplats. Förutom 206 moderna och färgglada rum i den livfulla Park Inn-stilen kommer hotellet att erbjuda en restaurang och en lobbybar. För affärsresenärer finns omfattande konferensfaciliteter på över 800 m² med en stor parkering för bilar och bussar som kan ta emot stora grupper.