Rezidor presenterar tre nya Park Inn-hotell

Rezidor Hotel Group, ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, utvidgar sin Park Inn-portfölj ytterligare och presenterar tre nya hotell: Park Inn Abu Dhabi, Yas Island i Förenade Arabemiraten (204 rum) kommer att öppna i slutet av år 2009, Park Inn St. Gallen i Schweiz (100 rum) kommer att ansluta sig till gruppen i mitten av år 2010 och Park Inn Dnepropetrovsk i Ukraina (250 rum) kommer att välkomna de första gästerna under det andra kvartalet år 2011.

“Park Inn är vårt snabbast växande varumärke. Vi startade så sent som i januari 2003 och idag omfattar vår pipeline mer än 125 hotell med nära 23 000 rum i drift och under utveckling”, kommenterar Kurt Ritter, Rezidors President & CEO. ”Speciellt växande marknader som Mellanöstern och Ryssland/OSS erbjuder enorma möjligheter för detta unga och dynamiska varumärke. Jag är också glad över att få lägga till ett Park Inn-hotell i vår schweiziska portfölj.”

Park Inn Abu Dhabi, Yas Island är Rezidors allra första Park Inn-hotell i Förenade Arabemiraten. Hotellet kommer att ligga intill det planerade Radisson Blu-hotellet Yas Island (som enligt planerna också skall slå upp dörrarna i år) inom det mest framträdande multifunktionella byggnadskomplexet i Abu Dhabi. Förutom 204 rum kommer hotellfastigheten att omfatta en heldagsöppen restaurang, en restaurang med sydamerikanskt tema, en lobbybar och en utomhuspool med bar. Yas Island är en semesteranläggning med flera användningsmöjligheter på en 2 500 hektar stor ö utanför Abu Dhabis kust i närheten av den internationella flygplatsen. I november 2009 planeras öppnandet av den mest påfallande sevärdheten: en splitterny Formel 1-tävlingsbana.

Med Park Inn St. Gallen består Rezidors portfölj i Schweiz nu av sju hotel med 1 200 rum i drift och under utveckling. Hotellet är idealiskt beläget i staden Sankt Gallens centrum i nordöstra Schweiz, intill centrala Stadtpark, på gångavstånd från den bilfria gamla stadsdelen samt 500 meter från det existerande Radisson Blu St. Gallen. Byggnaden kommer att inbegripa ett tidigare hotell, som nu är stängt för ombyggnad och renovering, samt en nybyggd sektion. Hotellet kommer att omfatta 100 rum, en restaurang med ett spännande uppvisningskök, en lounge/bar, två mötesrum och ett fitnessrum. Sankt Gallen är fullt av historiska platser – stadens viktigaste sevärdhet är Sankt Galls klosterkyrka från 700-talet, som finns på UNESCOs världsarvslista.

Park Inn Dnepropetrovsk kommer att vara placerat till väster om staden Dnipropetrovsks centrum, som ligger 400 kilometer mot sydost från Kiev längs med floden Dnepr. Staden har över en miljon invånare och är en av landets viktigaste tillverknings- och exportregioner. Områdets hotellmarknad har en iögonfallande brist på internationellla varumärken och anses därför vara mogen för hotellutbyggnader. De framtida hotellgästerna kommer att kunna dra nytta av närheten till tågstationen och affärskvarteren. Hotellet är idealiskt beläget för gäster som är intresserade av sport eller teater eftersom det ligger endast två kilometer från balett- och operateatern samt Dnipro Arena, där tre gruppmatcher kommer att spelas inom ramen för Europamästerskapet i fotboll år 2012. Park Inn-hotellet kommer att erbjuda 250 rum, en heldagsöppen restaurang, en lobby-lounge, ett gym och mötesrum.