Rezidor tillkännager Radisson Blu Hotel i Marrakech

Rezidor Hotel Group, ett av världens snabbast växande hotellföretag, utökar sin portfölj i Marocko och tillkännager Radisson Blu Hotel, Marrakech Carré Eden. Hotellet kommer att bestå av 204 rum och kommer att välkomna sina första gäster under 2011. ”Vi är verkligen nöjda över att öppna ett hotell i en av världens vackraste städer”, säger Kurt Ritter, Rezidors President & CEO. ”Detta är vårt tredje hotell under utveckling i Marocko och ett perfekt komplement till våra Radisson Resorts som kommer att öppnas i Tanger och Saidia.” ”Detta kommer att bli ett unikt femstjärnigt stadshotell i Marrakech, och jämte Radisson Blu-varumärket kommer vi att skapa en makalös destination för båda affärsresenärer och turister”, säger Mohamed Yacoubi, Director of Asset Management på Actif Invest, Marockos första förvaltningsbolag för investeringsfonder inom turism och fastigheter. Yacoubi tillägger: ”Detta hotell och dess shoppingcenter kommer att bli en framstående attraktion i Gueliz-distriktet och en betydande komponent i vår portfölj av turismtillgångar.”

Radisson Blu Hotel Marrakech kommer att ligga inom Carré Eden, en exklusiv anläggning som omfattar 80 lyxlägenheter, ett shoppingcenter och underhållning. Carré Eden ligger i Gueliz-distriktet, ett väletablerat affärs- och bostadsområde som är känt för sina trendiga butiker, innebarer och nattklubbar. Utöver 204 moderna gästrum kommer hotellet att omfatta två restauranger, en bar, konferens- och möteslokaler på nästan 1 000 kvadratmeter, en pool och ett destinationsspa med ett marockanskt hammam.

Marrakech, som även kallas den ”röda staden”, är en av Marockos fyra före detta kejserliga städer och ett av världens mest omtyckta semesterresmål. Bara en kort promenad från det nya hotellet kan besökarna utforska ”Medina”, Marrakechs historiska centrum. Här finns uråldriga labyrinter av marknader och gränder och det fängslande torget Djemaa el Fna som är fullt av liv och rörelse dygnet runt med akrobater, sagoberättare, ormtjusare, dansare, musiker och matstånd. Ännu ett måste för alla turister är Koutoubia-moskén, som byggdes på 1100-talet av almohader-dynastin (som senare erövrade Spanien) med minareter som tornar upp sig över stadens historiska kärna.