Sydafrika: Rezidor skall öppna ett nytt Radisson i Johannesburg

Rezidor Hotel Group öppnar nya Radisson Sandton, Johannesburg i slutet av 2008. Hotellet är beläget i affärsdistriktet Sandton norr om Johannesburg city och får 256 rum samt 27 sviter. Hotellet blir ett landmärke i Johannesburg och ett av Radissons ”New breed” – hotell med unik design och stil.

”Sydafrika är en snabbt växande marknad för både affärsresenärer och turism”, säger Kurt Ritter, vd och koncernchef Rezidor. ”Turism är en av landets viktigaste näringar, utländska besök ökar kontinuerligt och 2010 står Sydafrika värd för Fotbolls-VM med än fler besökare.”

Med existerande Radisson och Park Inn-hotell i Kapstaden, samt det nyligen kontrakterade Radisson-hotellet i Port Elizabeth utgör Radisson Sandton i Johannesburg ännu en milstolpe i Rezidors utveckling i Sydafrika.

Radisson Sandton, som ägs av Sandton Isle (Pty) LTD, blir beläget nära Johannesburg Stock Exchange, stadens Convention Centre samt några av Johannesburgs bästa shoppingcentra och golfbanor, och 18 km från den internationella flygplatsen. Andra faciliteter inkluderar en restaurang och bar med ett vintorn, 8 konferensrum, en pool samt soldäck. Gäster får även tillgång till Planet Fitness Platinum gym och wellness Spa.

Sandton är Sydafrikas nya finanscentrum och Afrikas ledande affärscentrum. Området erbjuder även Sandton Convention Centre, ett av kontinentens största kongresscentra och scen för 2002 World Summit on Sustainable Business (även känt som Rio + 10).

Hotell: Radisson Sandton, Johannesburg (skall öppnas)
Antal rum: 283

Mellan 2007 och 2009 avser Rezidor att utöka sin portfölj med 20.000 hotellrum.