• RFSL/

Första Domen i frågan om diskriminering av Hiv- positiva avgjord idag

Idag kom domen i fallet om diskriminering av hivpositiva på kursgården Mullingstorp. Mullingstorp blev anmält för diskriminering då Walter Heidkampf inte skulle få delta i kursverksamheten, då han ej kunde uppvisa ett negativt hiv test. Det är första gången som diskriminering på grund av hiv status prövas i rätten.

Fallet har drivits av handikappsombudsmannen och rätten konstaterade idag att Mullingstorp har gjort sig skyldig till diskriminering.

- Domen är viktig för oss som lever med hiv i Sverige idag. Säger Walter Heidkampf. Den visar att diskriminering inte är ok. Jag hoppas att fler personer som känner sig diskriminerade går och anmäler de med.

Hiv smittar inte i vid sociala kontakter och genom att inte behandla personer med hiv positiv status på samma sätt som alla andra diskriminerar kursgården hiv positiva. Domen är i sig mycket välformulerad och ger ett starkt stöd för hivpositiva.

- Beslutet idag stärker hivpostivas rättigher och är del i kampen mot den diskriminering och stigmatisering som hivpositiva blir utsatta för i vårt land, säger Sören Juvas förbundsordförande i RFSL.

- Jag måste uttrycka min beundran för Walter som på det här sättet har visat vägen för andra som blir utsatta för samma typ av diskriminering, avslutar Sören Juvas.