Georgisk hbt-organisation attackerad av polis

15 december attackerades den georgiska hbt-organisationen Inclusive Foundations kontor i Tiblisi av georgisk polis. Kvinnor som var där förödmjukades och organisationens ordförande har gripits och hålls fortfarande inspärrad.

Polisen var inte uniformerad och visade inte upp några officiella papper när de förra tisdagen kom in i Inclusive foundations lokaler. Den lokala kvinnogruppen var där och hade ett möte när polisen kom. Alla deras privata mobiltelefoner konfiskerades och kvinnorna tilläts inte kontakta sina familjer. Polisen kallade dem perversa, sjuka och satanister och hotade sprida foton av dem och avslöja deras sexuella läggning offentligt och en av ledarna mordhotades. Efter attacken mot lokalen arresterades organisationens ordförande Paata Sabelashvili som även sitter i styrelsen för ILGA Europa*. Han har ännu inte beviljats borgen och om inget sker riskerar han att hållas fängslad till dess att han ställs inför rätta vilket kan ta flera månader. – När mänskliga rättigheter kränks måste Sverige som ordförandeland i EU tydligt protestera mot det som hänt och kräva att Paata Sabelashvili släpps mot borgen, säger Sören Juvas, förbundsordförande för RFSL och europarepresentant i ILGA World board. – I många länder i Östeuropa ser man upp till Sverige. Därför är svenska politikers agerande särskilt viktigt, säger Linda Freimane** som är en av ILGA Europas ordföranden. Organisationens anställda förföljs sedan attacken av bilar med uniformerade män. I Georgien är homofobin och trycket mot hbt-personer mycket starkt. Få vågar vara öppna och hatbrott i form av hot och våld vanligt förekommande. ** Linda Freimane är även ordförande för Mosaika, den största hbt-organisationen i Lettland. Hon befinner sig i Stockholm för tillfället och talar flytande svenska. * ILGA Europa är en paraplyorganisation för europeiska hbt-organisationer.

Taggar: