Grattis till HBT-certifierad SESAM-mottagning i Eskilstuna

Idag har SESAM-mottagningen i Eskilstuna blivit den första mottagningen av sitt slag att HBT-certifieras av RFSL.

Under nästan ett år har hela personalen på SESAM-mottagningen vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna fått utbildning av RFSL med fokus på bemötande och attitydfrågor vad gäller hbt-personer. – Alla människor ska kunna få råd på lika villkor, utan att behöva oroa sig över vilket bemötande man ska få. HBT-certifieringen leder till att patienterna och personalen kan känna sig tryggare, säger Sören Juvas, förbundsordförande för RFSL. Undersökningar visar att hbt-personer ofta känt sig diskriminerade och illa bemötta inom vården, eller drar sig för att söka vård. Med HBT-certifieringen kommer personalen att kunna möta sina patienter och kollegor på ett bättre och hbt-medvetet sätt och patienterna kommer i förväg veta att de kan förvänta sig ett bra bemötande. – Vi är mycket nöjda personalens engagemang och framsteg på SESAM-mottagningen under utbildningstiden och hoppas att fler landsting, vårdcentraler och andra arbetsplatser följer exemplet och utbildar sin personal, säger Anette Sjödin, certifieringsansvarig på RFSL. Tidigare har RFSL HBT-certifierat följande mottagningar: • Riksby vårdcentral – Stockholm • Järva mansmottagning – Stockholm • Stockholms skolors ungdomsmottagning • Rosenlunds vårdcentral – Jönköping • Beroendecentrums hbt-mottagning - Stockholm Flera andra vårdmottagningar runt om i landet håller på att utbildas och kommer att certifieras under nästa år.

Taggar: