Indien avkriminaliserar sex

Genom en historisk dom i Dehli High Court i Indien avkriminaliserades idag sex mellan personer av samma kön i hela landet.

– Den indiska domen kommer efter många års arbete för mänskliga rättigheter och är en stor seger för alla som arbetar för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter i Indien, säger Sören Juvas, förbundsordförande för RFSL. Lagen som tidigare förbjöd sex mellan personer av samma kön heter Section 377 i Indian Penal Code. Efter domen som kom idag får den alltså inte längre appliceras på sex mellan samtyckande vuxna. Sex mellan personer av samma kön är dock fortfarande olagligt i många länder i världen. Enskilda personer, svenska och utländska organisationer och regeringar har länge arbetat med att stödja den indiska hbt-rörelsen. Fler och fler organisationer internationellt uppmärksammar också att hbt-personers rättigheter är en viktig och självklar del av arbetet för mänskliga rättigheter. – RFSL vill uppmana regeringen att öka trycket ytterligare på regeringar i de länder där sex mellan personer av samma kön fortfarande är olagligt. Sverige bör även under ordförandeskapet i EU visa att Sverige och EU är beredda att använda sin röst för mänskliga rättigheter i världen, säger Sören Juvas.