Lagstadgad homofobi i Litauen måste stoppas

RFSL fördömer det litauiska lagförslaget som förbjuder ”främjande av homosexualitet”. Lagförslaget riskerar att göra homofobin till lag och allvarligt försvåra arbetet för att förbättra hbt-personers situation i Litauen.

– RFSL uppmanar svenska politiker i riksdagen och Europaparlamentet att kontakta sina litauiska kollegor för att stoppa lagförslaget, säger Sören Juvas, förbundsordförande i RFSL. RFSL har i många år samarbetat med sin motsvarighet i Litauen, Lithuanian Gay League, och organisationen sätter nu sitt hopp till landets president som måste skriva under lagen för att den ska kunna träda i kraft. Lithuanian Gay League är oroliga att om presidenten skriver under lagen kommer de att få svårt att fortsätta arbeta mot fördomar och diskriminering. – När man inte specificerar vad man menar med att främja homosexualitet finns det risk för att lagen sätter munkavel på aktivister, journalister, lärare, psykologer och andra som vill förbättra hbt-personers situation, säger Sören Juvas. – Om det litauiska lagförslaget träder i kraft innebär det en allvarlig inskränkning av yttrandefriheten som dessutom drabbar en mycket svag grupp i samhället, säger Sören Juvas. En liknande lag fanns i Storbritannien mellan 1988 och 2003 och förbjöd skolor att propagera för homosexualitet. Trots att ingen åtalades under lagen hindrade den effektivt lärare från att motarbeta homofobi eller ens nämna homosexualitet i skolan av rädsla för att bli avskedade.