Regeringen måste agera mot hatbrotten

RFSL kräver att regeringen agerar för att stoppa hatbrotten mot hbt-personer.

Idag släpper Brottsförebyggande rådet ny statistik över anmälda hatbrott. De homofobiska hatbrotten har ökat med 45 procent och även tidigare år har man presenterat stora ökningar av antalet hatbrott mot hbt-personer. – Vi har under flera år sett hur hatbrotten ökar. Trots det saknas en tydlig politik och vilja att hantera frågan inom regeringen, säger Sören Juvas, förbundsordförande i RFSL. – Ansvaret för att motarbeta hatbrott kan inte ligga på de utsatta. Vi kräver att regeringen börjar agera aktivt för att förebygga hatbrott mot hbt-personer, säger Sören Juvas. Det kan finnas flera anledningar till den stora ökningen av antalet anmälda hatbrott. Dels kan det bero på Brås förändrade sätt att redovisa statistiken, en ökad kunskap och medvetenhet hos polisen och att fler vågar anmäla när de utsatts för brott. Med en så stor ökning är det dock sannolikt att det skett en reell ökning av antalet hatbrott mot hbt-personer. I år presenterar även Brå statistik över hatbrott med transfobiska motiv, något som tidigare saknats. Under förra året anmäldes 14 fall av hatbrott mot transpersoner och med den förbättrade statistiken kommer kunskapen om dessa brott att kunna öka. – Vi är glada att Brå lyssnat på våra synpunkter och nu redovisar hatbrott mot transpersoner separat. Transpersoner råkar ofta ut för de svåraste och mest våldsamma hatbrotten, säger Sören Juvas.