RFSL kräver gemensamma äktenskapslagar inom EU

RFSL gratulerar Portugal som idag fattat beslut om att öppna äktenskapet även för samkönade par. Portugal blir därmed det femte EU-landet och åttonde landet i världen att införa könsneutralt äktenskap.

– Portugals beslut är ytterligare ett bevis för att hbt-personers rättigheter är en fråga om demokrati och mänskliga rättigheter. Likabehandling inför lagen är frågor att ta på allvar, säger Sören Juvas, förbundsordförande för RFSL. – Det är hög tid att föra upp frågan om könsneutralt äktenskap på EU-nivå. Ingen ska behöva lämna sitt land för att kunna få juridisk trygghet i sitt förhållande, säger Sören Juvas. Idag ses frågor som rör hbt-personer oftast som nationella angelägenheter inom EU. Många EU-länder har idag könsneutralt äktenskap eller varianter av registrerat partnerskap som ger juridiskt skydd av olika grad till samkönade par. Samtidigt är den strukturella homofobin fortfarande stark, särskilt i Östeuropa. – EU måste agera när hbt-personer behandlas som tredje klassens medborgare i många av medlemsländerna och ett äktenskap måste vara juridiskt bindande och lika mycket värt i hela unionen, säger Sören Juvas. Sverige införde könsneutralt äktenskap i maj 2009. Sedan tidigare har även Nederländerna, Belgien, Spanien, Kanada, Sydafrika och Norge samt vissa delstater i USA öppnat äktenskapet för alla par oavsett kön.

Taggar: