Serbiska myndigheter ger efter för fascister

Idag skulle den första prideparaden sedan 2001 ha hållits i Belgrad. Men i sista stund förbjöds dagens parad, på grund av att polisen hävdade att de inte kan garantera säkerheten för deltagarna. Ulrika Westerlund, vice förbundsordförande för RFSL och Felix König, förbundsordförande för RFSL Ungdom, är i Belgrad för att delta i paraden.

– Stämningen i Belgrad har varit extremt hotfull under flera månader, med fascistiska hot mot paraden som har framförts i serbiska medier. Runt om i staden sitter också affischer med texten "Vi väntar på er". Arrangörerna tar detta på mycket stort allvar och menar nu att polisen och politikerna har gett upp inför hoten. Vi har också varnats för fascistiska grupper på stan som kan attackera om de misstänker att vi är där för Pride, säger Ulrika Westerlund. När man senast försökte arrangera Pride i Belgrad, 2001, misshandlades deltagare av nationalister och fotbollshuliganer medan polisen såg på utan att ingripa. – Denna gång planerades paraden mycket noggrannt tillsammans med polis och myndigheter. Beskedet att paraden inte fick genomföras som planerat kom som en överraskning och väcker många frågor kring polisens och politikernas agerande, säger Felix König. Under lördagen kom även ett formellt beslut från premiärministern om att paraden definitivt förbjöds att hållas på den planerade platsen. Senare under kvällen utfärdades också ett förbud mot offentliga sammankomster överhuvudtaget i Belgrad. – Omvärlden måste reagera när fascistiska grupper i ett land tillåts inskränka mötesfriheten och demonstrationsfriheten, säger Sören Juvas, förbundsordförande för RFSL. Sverige har en unik möjlighet som ordförandeland i EU att initiera ett långsiktigt arbete mot homofobi och transfobi i hela Europa. Polisen erbjöd en alternativ plats, som arrangörerna betraktade som orealistisk och opassande. Det skulle vara omöjligt att kontrollera säkerheten på platsen och det var också till denna plats som oppositionen hänvisades för sina protester under Milosevic-tiden. Svenska ambassaden i Belgrad ordnar idag en mottagning för pridedeltagarna.