RhoVac AB presenterar delårsrapport Q1 2021

RhoVac AB (”RhoVac”) offentliggör härmed, 5 maj 2021, delårsrapport för det första kvartalet 2021. Delårsrapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.rhovac.com). Nedan följer en sammanfattning av delårsrapporten.

Första kvartalet (2021-01-01 – 2021-03-31)

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 3 484 TSEK (2 387).
  • Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till -11 046 TSEK (-7 691).
  • Koncernens resultat per aktie uppgick till -0,45 SEK (-0,32).
  • Koncernens soliditet uppgick till 84,7 % (93,4).

Med “RhoVac AB (publ)” avses RhoVac AB (publ) med organisationsnummer 559037-2271. Med ”Bolaget” eller ”RhoVac” avses koncernen, det vill säga RhoVac AB (publ) och dess helägda dotterbolag RhoVac ApS.

Definitioner

• Resultat per aktie före utspädning: Periodens resultat dividerat med det genomsnittliga antalet utestående aktier i perioden.
  • Resultat per aktie efter utspädning: Periodens resultat dividerat med det genomsnittliga antalet utestående aktier i perioden samt utestående potentiella stamaktier.
  • Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.

Väsentliga händelser under första kvartalet

• RhoVac meddelar den 7 januari 2021 att den första patienten i Storbritannien har påbörjat behandling i den kliniska fas IIb-studien i prostatacancer (”BRaVac”).
  • RhoVac offentliggör den 12 februari 2021 bokslutskommuniké för det fjärde kvartalet och verksamhetsåret 2020.
  • Bolaget meddelar den 8 mars 2021 att den kliniska fas IIb-studien BRaVac kommer att försenas ytterligare något på grund av pågående Covid-19-vaccinering av patienterna i studien.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• RhoVac meddelar den 21 april 2021 att det prestigefyllda sjukhuset Mount Sinai Hospital i New York inkluderas som amerikanskt försökscentra i den kliniska fas IIb-studien BRaVac.

VD Anders Månsson har ordet

Det första kvartalet 2021 inleddes med ett stort antal kontakter med möjliga partners i samband med den årliga konferensen JP Morgan Healthcare som gick av stapeln i januari. Vi upplevde intresset som stort och våra möten präglades naturligtvis av den goda nyheten avseende FDA:s godkännande av Fast Track Designation för RV001 som vi beviljades under hösten 2020.  Det är många som nu väntar med spänning på resultatet av vår fas IIb-studie, och naturligtvis även på andra uppföljningsresultat innan dess.

När det gäller rekryteringen till fas IIb-studien inleddes det första kvartalet 2021 med många av de pandemi-relaterade problem som även kännetecknade 2020. Dessutom kunde vi även konstatera ytterligare förseningar i rekryteringen i samband med utrullningen av Covid-19 vaccinationerna i de åldersgrupper som är relevanta för studien. Men, med detta sagt, närmar vi oss ändå för var månad som går full rekrytering i studien, nu beräknad till det tredje kvartalet, efter vilket vi räknar med att ha de primära behandlings­resultaten framme knappt ett år senare.

Under första kvartalet har vi dessutom arbetat intensivt för att starta upp fyra nya kliniker i USA. Den första kliniken att komma i gång var Urology Cancer Center i Omaha, Nebraska, och denna klinik hart startat raskt och redan rekryterat flera patienter. Det är glädjande och hoppingivande för vår studie att USA, och även Storbritannien, redan nått så långt i vaccinationerna mot Covid-19. Vi märker också att det finns ett stort intresse bland patienterna för att delta i studien. Det är många som kontaktar RhoVac direkt för att höra om det finns möjlighet att delta i studien. Vi hänvisar alltid till behandlande läkare för bedömning, men vi uppskattar det stora intresset.

I den närmaste framtiden ser vi först av allt att samtliga av de nya amerikanska klinikerna kommer i gång med rekryteringen. Vi räknar med att detta sker under april/maj. Och vi förväntar oss att rekryteringen återupptas i Storbritannien och fortsätter i de länder som under hela tiden har trotsat pandemin och fortsatt att rekrytera.

I kvartal 2 räknar vi också med att initiera en långtidsuppföljningsstudie på de patienter som ingick i vår fas-I/II-studie. Dessa patienter var ju färdigbehandlade 2018, och det ska bli spännande att se hur deras tillstånd har utvecklats sedan dess. Vi räknar med att ha resultat framme redan till hösten. Parallellt försiggår också pre-kliniska studier och formuleringsutveckling. Samtliga dessa aktiviteter beräknas vara klara i god tid innan fas-IIb-studien avslutas, så att allt är klart för en partneruppgörelse vid den tidpunkten.

Vi intensifierar också vårt PR-arbete i takt med att vi får fler resultat att kommunicera. Vi har inlett ett samarbete med Aktiespararna om podcast och nyhetsbrev, såväl nu under våren som under hösten 2021. Möjliga partners bland läkemedelsbolag hålls naturligtvis regelbundet uppdaterade via direktkontakter. Det har varit ett stort jobb att driva den kliniska studien vidare under pandemin, och jag vill uttrycka mitt stora och uppriktiga tack till alla, personal och konsulter, som tappert kämpat på och hållit gång i studien under svåra förhållanden. Vi ser nu ljuset i tunneln när det gäller pandemin och kan glädjande konstatera att vi i skrivande stund inte har några avhopp i studien pga. Covid-19, även det är en jätteprestation. Förseningar är såklart irriterande, men till syvende och sist är det ändå resultatet av studien som avgör vad investeringen är värd! Vi har en lovande läkemedelkandidat i RV001, en läkemedelskandidat som har alla möjligheter att få starkt marknadsgehör, samt på sikt hjälpa åtskilliga cancerpatienter världen över. Vi gör, och kommer fortsätta att göra, vårt allra bästa för att detta ska bli verklighet.

Anders Månsson – VD, RhoVac AB

Anders Månsson - VD, RhoVac AB

E-post: info@rhovac.com

RhoVac® bildades som ett privat bolag i Danmark 2007. I detta bolags regi företogs de grundläggande utvecklingsstegen för läkemedelskandidaten RV001. 2015 bildades det svenska RhoVac AB som nu är huvudkontor och 2016 listades bolaget på dåvarande Aktietorget i Sverige (numera Spotlight Stock Market). RhoVac® har nu passerat de tidiga stadierna av utveckling. Under 2018 slutfördes den första kliniska studien (fas I/II) i prostatacancer som visade på att RV001 har god säkerhet och är väl tolererat samt att läkemedlet ger det förväntade immunsvar som ska utöva effekten på cancercellerna. Det starka immunsvaret har också visat sig hålla över tiden. Därför har RhoVac® startat en större klinisk fas IIb studie som kommer att inkludera ca 180 patienter med prostatacancer. Studien, som beräknas slutföras 2021, är designad för att med statistisk signifikans visa på effekten av RV001 i att förhindra sjukdomsutveckling i prostatacancer efter kirurgi eller strålning mot primärtumören. Aktien handlas under tickern RHOVAC. Mer information finns på www.rhovac.com.