HÅLLBART FOKUS – Rickfors & Rickfors modevisning på Stockholms Stadsmuseum

Report this content

Rickfors & Rickfors fortsätter med ännu en hållbar kollektion som visas på Stockholms Stadsmuseum den 10 februari under Stockholm Fashion Week. En festkollektion för höst/vinter 2011 med dam- och herrplagg i ekologiska tyger och återvunna material.

EvaLotta och Mikael Rickfors startade klädmärket Rickfors & Rickfors hösten 2009 och har skapat kollektioner för alla åldrar. Vintern 2009 lanserades deras storsäljare BambooJamas® - en mönsterskyddad pyjamas för bebisar och små barn i ekologisk bambu och ekologisk bomull. Torsdagen den 10 februari är det dags för visning av deras tredje dam och herr kollektion.

-  Vi har valt att skapa en festkollektion i lyxig bomullssatin, silke och skön bambuviskos, berättar EvaLotta.

-  Inspiration till kollektionen kommer från cocktailfesterna på Long Island och från de mörka nätterna i Afrika. Det återstår att se om jag lyckas återspegla detta i musiken under visningen, skrattar Mikael.

-  Det är roligt och inspirerande att upptäcka att mer fokus läggs på miljö och etik även i modebranschen och det skapas en plattform för gemenskap i det. Man hjälper varandra och bjuder på erfarenheter och kontakter på ett fruktbart sätt. Det är en viktig del i hållbarheten tycker jag. Begreppet ”hållbart” kan tolkas brett och för oss innebär det medvetna val av material och transportvägar, att följa upp arbetsförhållanden och noga överväga de kostnader varje kollektion för med sig. Det måste även vara ekonomiskt hållbart för verksamheten! menar EvaLotta Rickfors.

Visningen den 10 februari är ett samarbete med Stockholms Stadsmuseum.

Rickfors & Rickfors kläder finns bland annat att köpa hos välsorterade klädbutiker och på företagets webbsida www.rickforsrickfors.com

För ytterligare information kontakta:
EvaLotta Rickfors
evalotta@rickforsrickfors.com

Rickfors & Rickfors vill bidra till ett snyggt och ekovänligt mode i världen. Målgruppen är kvinnor och män, men de gör även kollektioner för bebisar och barn. De gör två kollektioner per år och använder sig av ekologiska eller miljövänliga material. Designen är tänkt att vara användbar på flera olika sätt, dvs. ett praktiskt plagg lika väl som det är snyggt och skönt.

Taggar: