Baby Boom-generationen utgör ryggraden

Av Javier-Diez-Aguirre, Vice President, Corporate Marketing, Ricoh Europe

Ricoh, Stockholm 13 oktober 2015De nyaste och mest glänsande produkterna får den största uppmärksamheten. Det kan vi marknadsförare skriva under på. Detsamma gäller arbetsstyrkan med flera generationer. Uppmärksamheten riktas till Generation Z, de som idag är 19 år eller yngre. Samtidigt som Generation Z:s förväntningar tvingar företagsledare att fundera över hur hela arbetsstyrkan inte bara kan samexistera utan också samarbeta effektivt (vilket de bör), intar Baby Boom-generationen en ny position.

Baby Boom-generationen visar styrka från erfarenhet, omfattande kunskap och exponering från årtionden av marknads- och affärsdrivna förändringar. Nu är de 51 år eller äldre och många har höga tjänster på större företag. Som beslutsfattare har de rätt position att både identifiera och förutse; hinder, möjligheter och fallgropar – och samtidigt ha kunskap om hur dessa ska hanteras på bästa sätt.

Deras omfattande kompetens och verksamhetskunnande både erkänns och respekteras av yngre grupper. Men det är allmänt känt att Baby Boomers är de minst tekniskt sinnade av de fyra generationerna som nu finns i arbetslivet. Forskningen som vi på Ricoh Europe beställt angående 4 generationer på arbetsplatsen hittade en hel del bevis för den uppfattningen. De är de minst benägna att använda e-post eller ringa någon för att kommunicera på jobbet. Det är endast 12 procent av dem som föredrar att kommunicera via e-post. Jämfört med 24 procent av Generation X (nu i åldrarna 35 till 50 år).

Intressant nog är Baby Boom-generationens prioriteringar också annorlunda. Vissa är i slutet av sin karriär och andra har drygt ett decennium kvar i arbetslivet. Baby Boom-generationen är mer bekymrad över sitt jobbs framtid än faktorer som företagsförmåner, ett attraktivt kontor eller en känsla av att göra skillnad. Faktum är att undersökningen visar att anställningstrygghet är den faktor flertalet värderar högst. Det är vad som håller dem kvar på deras företag. Jämfört med de andra generationerna värdesätter Baby Boom-generationen också en hög grad av självstyre framför en hög lön.

Det innebär att i en tid av aldrig tidigare skådad teknikledd förändring är Baby Boom-generationen väl lämpad att säkerställa stabilitet samtidigt som nya initiativ välkomnas. Det är också absolut nödvändigt för en verksamhets framgång med digitalisering och automatisering. I detta avseende är de portvakter från den analoga till den digitala tidsåldern.

Baby Boomers är ryggraden på arbetsplatsen med fyra generationer – och deras roll är bred. Den erfarenhet de har är ovärderlig. Inte minst när det gäller att bedöma konsekvenserna av att införa subtila eller radikala förändringar för att driva verksamheten framåt.

Uppgiften för företagen nu, är att anta verkligt inkluderande och tillgängliga interna plattformar. Där erfarenheter och idéer kan delas på ett ögonblick. Det skapar en positiv grogrund för effektivare samarbete mellan alla generationer. Samtidigt som man lägger grunden för nya och innovativa sätt att arbeta.

Jack Gibson, Ricoh Europe PLC
Tel: +44 (0) 203 033 3766, E-post: press@ricoh-europe.com

Magnus Christerson, marknadsdirektör, Ricoh Sverige AB

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se