Carl Lamm levererar videokonferenssystem till SCB

Logica har slutit avtal med Carl Lamm om leverans av videokonferenssystem till Statistiska Centralbyrån (SCB). Avtalet avser leverans av hela funktionen för videokonferenssystem samt AV-teknik. Avtalstiden är fyra år med option på två års förlängning.

SCB har cirka 1 400 medarbetare, varav 560 personer arbetar i Stockholm och 680 i Örebro. I SCB:s upphandling av IKT-drifttjänster ingick krav på leverans av videokonferens som tjänst, där ansvar för driften med hög service och korta inställelsetider var ett grundkrav. SCB anlitar Logica som IKT-driftleverantör och deras val föll på Carl Lamm som kommer att ta över SCBs befintliga funktion för videokonferenser och byta ut och uppgradera all utrustning på båda kontoren i Örebro och Stockholm. - SCB har kontor i både Stockholm och Örebro. Att använda videokonferens innebär stora besparingar främst vad gäller resekostnader. Att med stöd från Carl Lamm modernisera anläggningarna och därmed göra dem mer attraktiva för våra interna användare kommer att medföra en än högre nyttjandegrad, säger Hans Sjöberg, enhetschef vid SCB. - Videokonferenser ligger helt i tiden med dagens krav på miljövänlighet och ekonomiska besparingar. Vi är glada över att ha slutit det här avtalet om leverans till SCB, säger Hans Johansson, VD på Carl Lamm Holding AB.