Finanssektorn fortfarande kvar i pappersträsket

Global forskning visar att finanssektorn ligger efter i digitaliseringen

Stockholm, 10 september 2013 – Mer än var tredje dokumentprocess i finanssektorn (37 procent) sker fortfarande på papper enligt undersökningen Optimizing Document Processes Provides Dual Benefits for Financial Services Firms: Increased Revenue and Cost Take-Out, July 2013 som IDC har gjort på uppdrag av Ricoh[1]

Även om näringslivet i allmänhet fortfarande förlitar sig på pappersprocesser ligger finanssektorn efter i digitaliseringen. Den nya globala undersökningen visar att finanssektorn har mycket att vinna på att skräddarsy sina informationsflöden.

Eftersom finansföretag har arbetat hårt med att minska behovet av papper i backoffice-processerna ligger de största möjligheterna nu i att skräddarsy frontoffice-processer som till exempel marknadsföring, kundservice, utlåning och att värva nya kunder. Till skillnad från backoffice-funktionerna visar undersökningen att dessa processer påverkar kundupplevelsen direkt. Därmed ökar de företagets intäkter samtidigt som de minskar kostnaderna.

Vad gäller finanstjänster kan optimering av dessa processer öka intäkterna med 10,7 procent samtidigt som de övergripande driftskostnaderna minskas med 10,5 procent, enligt undersökningen.

– Även om det finns goda anledningar till att mycket finansiell information först samlas in och fastställs på papper, kan organisationerna vinna mycket på att göra den tillgänglig digitalt. Med rätt arbetsflöde på plats kan pappersdokument konverteras till digital information tidigt i processen. Det finns gott om möjligheter att minska kostnaderna, öka försäljningen och göra kunden nöjdare, säger Carsten Jörgensen, Product Marketing Manager, Ricoh Sverige AB.

Att digitalisera arbetsflöden kan till exempel frigöra bankpersonal till att ge kunderna tjänster med högre värde, bygga bättre relationer och ökade möjligheter till merförsäljning. Det är bara en av anledningarna till att tjänsteföretag i finanssektorn nu budgeterar betydligt större belopp till att förbättra kundinriktade processer än andra branscher. Enligt undersökningen budgeterar finanssektorn i genomsnitt:

• 2,5 miljoner USD per projekt för att förbättra processer inom marknads- och kundkommunikation, jämfört med 1,4 miljoner USD för andra branscher
  • 1,7 miljoner USD per projekt för att förbättra processer inom låneansökan, jämfört med 1,1 miljoner USD för andra branscher
  • 1,3 miljoner USD per projekt för att värva nya kunder, jämfört med 819 000 USD för andra branscher
  • 2,1 miljoner USD per projekt för kundservice, jämfört med 1 miljon USD för andra branscher.

– Innovativa finansorganisationer tycks nu fatta strategiska beslut för att förbättra hur de inhämtar, omvandlar och hanterar sin information. De som blir framgångsrika förstår att det inte räcker att göra pappret digitalt, man måste också transformera de underliggande arbetsflödena. Många av de organisationer som lyckas är Ricohkunder som använder sig av våra experter inom MDS (Managed Document Services), som fokuserar på att lösa affärsproblem och leverera utlovade resultat, säger Carsten.

Mer forskningsresultat och annan information om hur förbättrade processer kan hjälpa företag att öka sina intäkter och hantera risker finns på Ricoh Global MDS.

Om Ricoh MDS
Ricoh är väl rustat att assistera sina kunder verkställa en omfattande strategi för förbättrade dokumentprocesser som hjälper till att sänka kostnader och potentiellt öka intäkterna via sitt program Managed Document Services. Dess beprövade metod att (förstå, förbättra, förändra, reglera och optimera) hjälper Ricoh att hitta en organisations nyckelprocesser och sedan anpassa dessa till en service som hjälper kunderna att uppnå mätbara och hållbara resultat. Den kunskap Ricoh har samlat på sig genom tusentals implementeringar har också gett insikt i gängse ledningsgruppers intressen dvs. kostnadskontroll, hållbarhet, informationssäkerhet och styrning, effektiva affärsprocesser, förändringsledning, informationshandläggares produktivitet, effektiv informationshantering och strategisk infrastruktur. Denna värdefulla insikt snabbar på det första steget i processen – Förståelsen – så att kunder snabbare kan komma igång med förbättringsfasen och genomföra de förändringar som visar sig fördelaktiga så snart som möjligt.

[1] IDC White Paper, “Organizational Blind Spot: The Role of Document-Drive Business Processes in Driving Top-Line Growth", Doc# 234430R, Sept 2012”

Ricoh Sverige AB
Carsten Jörgensen
Product Marketing Manager
E-post: carsten.jorgensen@ricoh.se
www.ricoh.se

Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Marketing Director
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered inTokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2013, Ricoh Group had worldwide sales of 1,924 billion yen (approx. 20 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change., Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees.

For further information, please visit: www.ricoh.se/om/

Även om det finns goda anledningar till att mycket finansiell information först samlas in och fastställs på papper, kan organisationerna vinna mycket på att göra den tillgänglig digitalt. Med rätt arbetsflöde på plats kan pappersdokument konverteras till digital information tidigt i processen. Det finns gott om möjligheter att minska kostnaderna, öka försäljningen och göra kunden nöjdare.
Carsten Jörgensen, Product Marketing Manager, Ricoh Sverige AB