Hansaprint på ny mark med Ricohs nya inkjetpress Pro™ VC60000 för löpande bana

Ricoh, Stockholm 23 februari 2015 - Hansaprint, ett ledande innovativt tryckeri i Finland, som ingår i TS-koncernen, utforskar nya marknader genom att vara de första i världen att köpa Ricohs nya inkjet-system Pro VC60000 för löpande bana.

– Jag tror att det kommer gagna våra kunder från dag ett, i och med att vi får högre tryckkvalitet och ett större utbud av substrat med den här maskinen. Men i långa loppet är den största vinsten för oss och våra slutanvändare möjligheten att producera nya innovativa produkter som vi inte har kunnat producera förut, säger Jukka Saariluoma, Business Unit Director på Hansaprint.

I första skedet ska Hansaprint trycka material till lojalitetsprogram, direktreklam, transpromotryck, transaktionsutskrifter och böcker, men Jukka Saariluoma förväntar sig att stora volymer ska gå över till inkjet från både offsettryck och tonerutskrift. – Före Ricoh Pro VC60000 ansågs inkjettekniken ge sämre tryckkvalitet. Men där har vi ändrat uppfattning i och med den här investeringen. Inkjettekniken har moderniserats och vi vill vara med och förändra den gamla uppfattningen, fortsätter Saariluoma.

Hansaprint har köpt in två duplex produktionslinjer Ricoh Pro VC60000-modulsystem. Systemen är de mest flexibla inkjet-systemen för färgproduktion som finns på marknaden. De styrs av TotalFlow-skrivarservern R600A, Ricohs egna digitala gränssnitt som tagits fram särskilt för avancerad grafisk produktion. Ricoh Pro VC60000 har Ricohutvecklade hållbara skrivarhuvuden och vattenbaserat pigmentbläck med hög viskositet som klara upp till 1 200 x 1 200 dpi med multidroppteknik med dynamisk droppstorlek för varje enskild bildpunkt, vilket gör att kvaliteten upplevs som avsevärt mycket bättre. Den klarar nästan 100 000 A4-sidor per timme och det går att trycka på obestruket papper, offsetbestruket papper, behandlat och bestruket papper för digital inkjet och återvunnet papper.

I Hansaprints beställning ingår en primerenhet, som gör att de kan trycka på många olika typer av media, inklusive offset-bestruket material, En skyddsfilmsenhet som gör pappret riv- och skrapbeständigt, och en tork som gör att bläcket torkar snabbare.

Hansaprint är ett tryckeri som har funnits med länge, och man är pionjärer inom fullfärgstryck med inkjetteknik. Man erbjuder även heatsettryck och variabeldatautskrift där man använder både inkjet- och laserbaserad teknik. Att vi får jämn hög kvalitet i hela tryckprocessen är a och o för oss och våra kunder. Vi måste även snabbt kunna byta från ett material till ett annat. En sak som vi tyckte var en stor fördel med Ricoh Pro VC60000 var att Ricoh tillverkar både skrivarhuvud och tillhörande bläck,det tror vi ger oss bättre kontroll över tryckkvaliteten, säger Jukka Saariluoma.

Om valet av Ricoh säger Saariluoma så här: ”Ricoh säljer inte bara produkten, levererar och installerar den. De vill arbeta tillsammans med oss för att investeringen ska bli lyckad.”

– Innan vi provade Ricoh Pro VC60000 trodde jag inte att det skulle bli någon större omställning från offsettryck till inkjetteknik. Men Ricoh Pro VC60000 fick mig att ändra mig på den punkten. Våra kunder har också sett provtrycken och är väldigt imponerade av den höga kvaliteten och flexibiliteten som de får när vi flyttar över deras beställningar från offset till inkjet, avslutar Jukka Saariluoma.

Ricoh Pro VC60000 kommer att visas offentligt för första gången på Hunkeler Innovationdays, den 23–26 februari i Luzern, Schweiz.

För mer information, kontakta:
Tommy Segelberg, Director Nordic Operations, Production Printing Business Group,
Ricoh Sverige AB, Tel: 08-621 90 08, E-post: tommy.segelberg@ricoh.se, www.ricoh.se

Kirstie Stevens/Jack Gibson, Ricoh Europe PLC, Tel: +44 (0) 20 3033 3632,
E-post: press@ricoh-europe.com, www.ricoh-europe.com

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB www.facebook.com/RicohEurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2014, Ricoh Group had worldwide sales of 2,195 billion yen based on the IFRS accounting standard (approx. 21.3 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Jukka Saariluoma, Business Unit Director, Hansaprint.