Människor och data är valuta för framtidens banker

Av David Mills, CEO, Ricoh Europe

Ricoh, Stockholm 02 juli 2015 När det kommer till ny teknik som förenklar affärsprocesser och hjälper branscher att utvecklas är det tydligt att bankerna ligger i framkant. Internetbanken är en självklar del i våra liv idag, men för tio till femton år sedan var det näst intill otänkbart att vi skulle hantera våra bankärenden via mobilen. Det är därför spännande att fundera över vad som kommer att hända inom finanssektorn de kommande tio åren.

Processautomatisering kommer att ligga bakom framtida innovationer. Banksektorn vill maximera vad de får ut av sitt mänskliga kapital. Den siffermässiga och ofta komplexa naturen på arbetsuppgifterna som banksektorn ägnar sig åt lämpar sig väl för avancerad datoriserad automatisering – ett område där sektorn redan gjort stora framsteg.

Återkommande uppgifter som att öppna konton, godkänna kreditansökningar, och producera datarapporter står på tur att hanteras av intelligenta mjukvarusystem. Därför måste bankerna tänka lite annorlunda angående hur de ska vägleda och styra sina medarbetare. Nu när vi närmar oss framtidens arbetsplatser.

Den här typen av automatisering pågår redan. UBS, ett av världens största internationella finansbolag, har engagerat en teknikfirma i Singapore som använder artificiell intelligens (AI) för att ge rådgivning till förmögna privatpersoner. Det kan kännas något konstlat idag men det är en tydlig signal om i vilken riktning vi är på väg. Den här utvecklingen driver inhämtning och analysering av stora datamängder, vilket kommer att underlätta hanteringen av mängder av information i framtiden. Detta kommer att hjälpa bankerna att bättre förstå sina kunders behov i framtiden.

I takt med att mödosamma och återkommande arbetsuppgifter blir allt mer automatiserade kan bankerna lägga mer fokus på att sälja värdefulla tjänster. Detta kräver en förmåga att kunna hantera kundtillväxt och utveckla nya digitala applikationer som alla stöds av mänsklig skicklighet, omdöme och kompetens. Det innebär att ett högautomatiserat banksystem kommer att kräva en ytterst kompetent ledningsstrategi i hjärtat av organisationen.

Rekrytering, och förmågan att kunna behålla de bästa medarbetarna måste tas på största allvar.  Om inte kommer de större och mer etablerade bankerna att gå miste om nya talanger som istället rekryteras av nya snabbväxande konkurrenter. Utbildning och ett starkt medarbetarstöd till de lite mer avancerade befattningarna kommer att vara avgörande.

Hans Tesselaar är chef för källhantering, styrning och innovation på den nederländska banken ING som redan har behövt hantera den här typen av utmaningar. I en undersökning som gjorts av the Economist Intelligence Unit och som Ricoh sponsrat säger han:

– På alla nivåer – tekniskt, affärsmässigt, process- och styrningsmässigt så fokuserar man nu på detta. Vi konkurrerar med attraktiva nykomlingar och vi behöver göra allt vi kan för att våra banker ska ses som åtråvärda och attraktiva arbetsplatser.

Metro Bank är en bank som har rört om ordentligt på den finansiella servicemarknaden i Storbritannien. De leder en intressant trend där bankerna blir allt försiktigare i sin rekrytering. De väljer endast ut fem av flera hundra sökande per anställning och låter sedan de sista två få visa vem av dem som är bäst på kundservice. Liknande tillvägagångssätt har man när man rekryterar chefer som ska utveckla medarbetarnas kundserviceegenskaper.

De belönas helt enkelt efter hur de hanterar sina kunder, och inte efter hur mycket de säljer.

– Allt för ofta fokuserar bankerna på vinst istället för kundservice. Detta ger visserligen fina siffror men bankindustrin behöver prestera så mycket mer utöver siffror, och då behöver man skickliga medarbetare, säger Craig Donaldson, vd på banken. Medarbetare behöver se en möjlig karriärutveckling, hela vägen till toppen, även om man startar som kassabiträde. Varför ska inte alla ha möjlighet att se en potentiell utvecklingskurva, hela vägen till vd?

Med en sådan snabb utveckling kommer bankerna att vara ett föredöme för andra sektorer. Men det är också riskfyllt att vara pionjär. I en så fokuserad miljö kan press och stress ta överhanden och det är viktigt att bankerna stöttar sina anställda i balansen mellan arbetsliv och privatliv. Med de nya stora valutorna människor och data kommer banker att utvecklas till harmoniska arbetsplatser med en hög grad av automatisering och högkvalificerade medarbetare.

Ricoh Europe PLC
Kirstie Stevens / Jack Gibson
Tel: +44 (0) 203 033 3632 / +44 (0) 203 033 3766
E-post: press@ricoh-europe.com
www.ricoh-europe.com

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Allt för ofta fokuserar bankerna på vinst istället för kundservice. Detta ger visserligen fina siffror men bankindustrin behöver prestera så mycket mer utöver siffror, och då behöver man skickliga medarbetare.
Craig Donaldson, CEO, Metro Bank