Marginalförbättringar och kraftigt stärkt kassaflöde under 2008

• Nettoomsättningen för perioden 1 januari – 30 juni 2008 uppgick till 540,8 Mkr (540,8), vilket motsvarar en tillväxt på 0,0 % (25,4). För kvartalet uppgick nettoomsättningen till 287,3 Mkr (268,1), vilket motsvarar en tillväxt på 7,2 % (28,7).

• Rörelseresultatet för perioden uppgick till 30,1 Mkr (28,2) och rörelsemarginalen ökade till 5,6 % (5,2). För kvartalet uppgick rörelseresultatet till 12,9 Mkr (11,3) och rörelsemarginalen ökade till 4,5 % (4,2).

• Resultatet efter skatt för perioden uppgick till 19,9 Mkr (20,1) och för kvartalet till 7,9 Mkr (8,5).

• Resultatet per aktie före utspädning för perioden uppgick till 1,71 kronor (1,73) och efter utspädning till 1,67 (1,73). För kvartalet uppgick resultatet per aktie före utspädning till 0,68 kronor (0,73) och efter utspädning till 0,66 (0,73).

• Kassaflödet för perioden 1 januari - 30 juni 2008 uppgick till 20,6 (-28,7). För kvartalet 1 april – 30 juni 2008 uppgick kassaflödet till 23,4 (-33,7).

• I juni 2008 slutfördes den pågående rekapitaliseringen, i och med att Carl Lamm Holding AB fullföljde förvärvet av Carl Lamm AB genom emission av totalt 11 173 818 egna aktier samt genom upptagande av lån om totalt 250,9 Mkr. Efter förvärvet innehar Carl Lamm Holding AB totalt 96,13 procent av aktierna och rösterna i Carl Lamm AB.

• Aktierna i Carl Lamm Holding AB noterades på OMX Nordiska Börs Stockholm den 26 juni 2008.

PERIODENS UTVECKLING

VD kommentar
”Perioden visar ökat resultat och betydande förbättring av kassaflödet. Marknaden har generellt varit fortsatt svag men Carl Lamm har lyckats förbättra sin marknadsposition ytterligare. Ledtiderna för nya affärer har varit längre då kunderna väljer att avvakta med att lägga order, som en följd av osäkerheten kring den ekonomiska utvecklingen. Tack vare unika erbjudanden som effektiviserar och sparar pengar åt våra kunder har vi trots detta lyckats relativt väl och tagit en rad nya order. Vi är optimistiska beträffande den fortsatta resultatutvecklingen och vi har ambitionen att stärka vår ställning på marknaden framöver”.

Hans Johansson, VD och koncernchef