Ricoh återigen utsett till ett av världens mest etiska företag

Stockholm, 11 mars 2015 – Ricoh Company, Ltd. har för sjätte gången utsetts till ett av världens mest etiska företag 2015 av Ethisphere Institute, den globalt ledande organisationen som arbetar med att definiera och standardisera affärsetik och praxis.

Företagen på listan över världens mest etiska företag har valts ut för att de har haft en väsentlig inverkan på affärsklimatet genom att främja en kultur med tydlig etik och transparens på alla nivåer inom företaget.

Att det är sjätte gången Ricoh blivit utvalt visar på företagets starka engagemang när det gäller standarder för en ledande affärsetik som säkerställer långsiktighet för alla berörda parter, inklusive kunder, anställda, återförsäljare, tillsynsmyndigheter och investerare.

– Vi är glada över att återigen ha utsetts till ett av världens mest etiska företag och att våra långsiktiga initiativ uppmärksammas. För att förtjäna ett förtroende som global medborgare tror vi, i enlighet med våra principer, på en företagskultur som överträffar berörda parters förväntningar, en kultur som verkar under de högsta etiska normerna i linje med vårt samhälles förväntningar, säger Shiro Sasaki, Corporate Executive Vice President, Ricoh Company, Ltd.

Världens mest etiska företag ser sambandet mellan en etisk affärspraxis och ett bättre företagsresultat. Företagen använder etik till att ytterligare definiera sitt branschledarskap och har en förståelse för att det krävs mer än ett externt budskap eller att en handfull högt uppsatta chefer säger rätt saker, säger Ethispheres Chief Executive Officer, Timothy Erblich. För att förtjäna en sådan här utmärkelse krävs en gemensam ansats av en global arbetsstyrka som inkluderar hela företaget, från ledning till medarbetare. Vi gratulerar alla på Ricoh för en utomordentlig insats.

Utvärderingen bakom nomineringen till världens mest etiska företag baseras på Ethisphere Institutes ramverk och kvotsystem Ethics Quotient™. Ramverket har utvecklats under år av forskning för att tillhandahålla ett sätt att bedöma ett företags prestationer på ett objektivt, konsekvent och standardiserat sätt. Informationen som samlas in utgörs av omfattande stickprov på avgörande kriterier för kärnkompetenser, snarare än alla aspekter av bolagsstyrning, riskanalyser, hållbarhet, efterlevnad och etik. Ramverket, kvotsystemet och metoden är fastställd, granskad och förfinad genom expertrådgivning och insikter inhämtas från Ethispheres nätverk av sakkunniga och från en rådgivande expertgrupp.

Fem nyckelkategorier granskas och poängsätts: etik och efterlevnad (35%), företags medborgaranda och ansvar (20%), etisk kultur (20%), styrning (15%) och ledarskap, innovation och anseende (10%).

Den fullständiga listan över The World’s Most Ethical Company 2015 finns här.

Företag som är intresserade av hur de står sig jämfört med världens mest etiska företag uppmanas att fördjupa sig i Ethispheres tjänster. Ledande befattningshavare bidrar med sina åsikter i informationsmaterialet The World’s Most Ethical Companies Executive Briefing (volym 2 finns att hämta här). Ytterligare information från världens mest etiska företag släpps i en serie whitepapers och videomaterial kommande månader (hämta 2014 Insights här).

Nina Palm, Compliance & CSR Coordinator, Ricoh Sverige, tel: 08-734 19 26, e-post: nina.palm@ricoh.se
Magnus Christerson, Marketing Director, Ricoh Sverige, tel: 08-734 33 00, e-post: magnus.christerson@ricoh.se

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB www.facebook.com/RicohEurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2014, Ricoh Group had worldwide sales of 2,195 billion yen based on the IFRS accounting standard (approx. 21.3 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

|About the Ethisphere Institute
The Ethisphere® Institute is the global leader in defining and advancing the standards of ethical business practices that fuel corporate character, marketplace trust and business success. Ethisphere has deep expertise in measuring and defining core ethics standards using data-driven insights that help companies enhance corporate character. Ethisphere honors superior achievement through its World’s Most Ethical Companies® recognition program, provides a community of industry experts with the Business Ethics Leadership Alliance (BELA) and showcases trends and best practices in ethics with the publication of Ethisphere Magazine and The World’s Most Ethical Companies Executive Briefing. Ethisphere is also the leading provider of independent verification of corporate ethics and compliance programs. More information about Ethisphere can be found at: http://ethisphere.com

För att förtjäna ett förtroende som global medborgare tror vi, i enlighet med våra principer, på en företagskultur som överträffar berörda parters förväntningar, en kultur som verkar under de högsta etiska normerna i linje med vårt samhälles förväntningar.
Shiro Sasaki, Corporate Executive Vice President, Ricoh Company, Ltd.