Ricoh etablerar ett strategiskt samarbete med Prodoc kring system för professionellt digitaltryck

Stockholm, 14 april 2015Ricoh Sverige AB, som är ledande inom produkter och tjänster för grafisk kommunikation, har tecknat ett avtal med Prodoc Nässjö AB gällande överlåtelse av kundavtal och försäljning av Ricohs digitala trycksystem med tillhörande tjänster till Prodocs kunder.

Prodocs långa och nära samarbete med Ricoh-koncernen gör det naturligt att etablera ett samarbete med det svenska dotterbolaget Ricoh Sverige för att säkerställa att kunderna får ännu kortare kontaktvägar till spetskompetensen inom digitaltryck och programvaror för grafisk kommunikation. Samarbetet innebär att Nashuatec- och Océ-kunder inom den grafiska sektorn erbjuds Ricohs produkter och tjänster. Bägge bolagen ser fördelar med att Ricoh levererar direkt och står för service och support till de professionella kunderna över hela landet, speciellt mot bakgrund av Ricohs många lanseringar av alltmer avancerade system som nyligen skett.

– Vi gör bedömningen att samarbetet gynnar kunderna inom den grafiska sektorn eftersom Ricoh har resurserna och kompetensen att ta hand de nya kraven på rådgivning och support inom området, säger Pär Arvidsson, VD för Prodoc Svenska AB.

– Vi uppskattar mycket att Prodoc väljer att etablera samarbetet med oss eftersom det är ett strategiskt område för Ricoh. Vi storsatsar med stöd av flera spännande lanseringar, som inneburit ett kraftigt ökat intresse från kunderna som söker innovativa lösningar för digitaltryck och professionell grafisk kommunikation, säger Måns Sjöstedt, VD för Ricoh Sverige AB.

Ricoh Sveriges Tommy Segelberg, direktör för PPBG Norden, som leder den organisation som ska ta hand om de nya kunderna ser mycket positivt på att medarbetarna nu får en direktkontakt även med Prodocs kunder och kan erbjuda en mycket hög servicenivå.

Måns Sjöstedt
E-post: mans.sjostedt@ricoh.se

Prodoc Svenska AB
Pär Arvidsson
E-post: pan@prodoc.se
www.prodoc.se

Tommy Segelberg
Director PPBG, Nordic Operations
E-post: tommy.segelberg@ricoh.se

Magnus Christerson
Marknadsdirektör
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB www.facebook.com/RicohEurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2014, Ricoh Group had worldwide sales of 2,195 billion yen based on the IFRS accounting standard (approx. 21.3 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Vi uppskattar mycket att Prodoc väljer att etablera samarbetet med oss eftersom det är ett strategiskt område för Ricoh. Vi storsatsar med stöd av flera spännande lanseringar, som inneburit ett kraftigt ökat intresse från kunderna som söker innovativa lösningar för digitaltryck och professionell grafisk kommunikation.
Måns Sjöstedt, VD för Ricoh Sverige AB