Ricoh förstärker miljöengagemang på EcoPrint

London, 19 juli 2012 –  Ricoh Europe kommer att visa sina senaste lösningar och tjänster designade för att hjälpa tryckerier och företag att minska miljöpåverkan från tryckeriverksamheten på EcoPrint Live 2012 i Berlin den 26 och 27 september.

Graham Moore, Business Development Director på Ricoh Europe, säger: ”Sedan tillkännagivandet av vårt nya Carbon Balanced Printing Programme tidigare i år och vårt miljöfokus på drupa 2012 har vi fått ett överväldigande gensvar från marknaden. EcoPrint ger oss möjlighet att ytterligare demonstrera vårt fortsatta engagemang att hjälpa utskriftsleverantörer att förbättra sina hållbara tillvägagångssätt. Vi kommer att belysa hur den starka kopplingen mellan vårt växande utbud av miljöanpassade affärsinitiativ – för tryckerier, reproavdelningar och miljöer för kontorsutskrifter – förbättrar resurseffektivitet, processer och sänker kostnader.”

Ricohs Carbon Balanced Printing Programme för utskriftsleverantörer bygger på framgången av Ricohs prisbelönta Sustainability Optimisation Programme som erbjuder koldioxidneutrala utskrifter för kontorsmarknaden.[1] Programmet räknar ut koldioxidutsläppet för varje utskriftsjobb, vilket gör det möjligt för utskriftsleverantören att minska eller optimera produktionen där det är möjligt. Slutligen neutraliseras det oundvikliga koldioxidutsläppet via utsläppskrediter. Resultatet är att kunder kan försäkra att allt utskriftsmaterial från Ricoh-skrivare är koldioxidneutralt och miljömedvetet producerat.

En ny koldioxidräknare har lanserats för att hjälpa utskrifts-/tryckleverantörer att räkna ut och minimera koldioxidutsläpp för kundernas utskriftsjobb. Räknaren har introducerats som en del av ständigt förbättrade Business Driver Programme som erbjuder råd och hjälp för Production printing-kunder.

För att demonstrera företagets växande miljöbaserade lösningsportfölj kommer Ricoh även att visa Ricoh Pro L4000™ som har nästa generations piezoelektriska skrivarhuvuden med varaktigt latexbläck med hög vattenhalt som garanterar låg miljöpåverkan. Den stöder även ett brett utbud av utskriftsmedia på olika underlag och är idealisk för den miljömedvetna köparen av tryckta skyltar, försäljningsställen och skyltning inom- och utomhus. Den börjar säljas i Nordamerika och Europa under första kvartalet 2013.

Ricoh kommer att visa initiativ för produktlivscykler inklusive återanvändning av skrivare som tillverkats på nytt (Greenline), återvunna förbrukningsartiklar och återvunnen utskriftsmedia.

Ricoh kommer att ta tillfället att visa hur deras system för digitala pressar för skuret papper nyligen har certifierats enligt International Association of the Deinking Industry (INGEDE). Den visar att nödvändiga kriterier för att avlägsna utskriftsbläck från returpapper under pappersåtervinnings­processen har uppfyllts.

Besökare kan höra mer om vikten av hållbarhet i produktutveckling via mässans innovatörspanel. Graham Moore från Ricoh Europe kommer att delta i den paneldebatt som hålls på mässans första dag.

Besökare som är intresserade av att träffa Ricoh på EcoPrint kan få gratis inträde till mässan genom att registrera sig på http://worldregistrationsystems.com/fmbrooks_ric_visreg-2.htm.

[1] Ricoh’s Sustainability Optimisation Programme was awarded first prize in the EFQM Sustainability Good Practice Competition in 2011.

Ricoh Europe PLC
Janice Gibson/Louise Yarrall
E-post: press@ricoh-europe.com
www.ricoh-europe.com
Följ oss på Facebook: www.facebook.com/ricoheurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered inTokyo, Ricoh Group, operates in more than 200 countries and regions. In the financial year ending March 2012, Ricoh Group had worldwide sales of 1,903 billion yen (approx. 23 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees.

For further information, please visit
www.ricoh.se